بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

دانلود رایگان مقاله، دانلود مقاله، کنفرانس، کنگره، همایش، بانک مقالات رایگان

پیوندهای روزانه

 در این پایانامه،سیستمهای سازه ای مطروحه در آیین نامه طرح ساختمانهای مقاوم در برابر زلزله ایران (آیین نامه 2800) مورد بررسی قرار گرفته و به لحاظ اقتصادی با هم مقایسه می شوند. در این بررسی تنها ساختمانهای بتن آرمه موردنظر می باشند.

سیستمهای سازه ای مورد بررسی عبارتند از:1- سیستم سازه ای قاب فضائی خمشی 2- سیستم سازه ای قاب فضائی ساده با دیوار برشی 3- سیستم سازه ای مختلط قاب خمشی و دیوار برشی، که برای هر سیستم سازه ای سه ساختمان با تعداد طبقات 5، 10 و 20 طبقه مطابق ضوابط آیین نامه طراحی شده و بر اساس فهرست بها و بخشنامه های سازمان برنامه و بودجه برآورد اقتصادی می گردند.

 

بررسی سیستمهای سازه ای آئین نامه 2800 به لحاظ اقتصادی (برای ساختمانهای بتن آرمه)

نتایج نشان می دهند که سیستم سازه ای قاب فضائی خمشی نسبت به دو سیستم دیگر دارای مصرف فولاد بیشتر و مصرف بتن و سطح قالب بندی کمتری می باشد. بنابراین قیمت واحد مصالح اصلی نقش اساسی در مقایسه نهائی خواهد داشت. بهرحال نتایجی که در این بررسی بدست آمده بدین ترتیب است که ساختمانهای با تعداد طبقات 5 و 10 طبقه دارای هزینه سازه ای کم و بیش یکسانی هستند اما در ساختمانهای 20 طبقه سیستم سازه ای مختلط اقتصادی ترین سیستم و سیستم سازه ای دارای دیوار برشی اقتصادیتر از سیستم سازه ای قاب خمشی است. تفاوتهای ما بین این سه سیستم به ترتیب در حدود 26.2 و 20.7 درصد می باشد.

طبیعی است برای رسیدن به یک نتیجه قطعی و کلی باید یک بررسی با تعداد ساختمانهای بیشتری با طول دهانه تیر تعداد طبقات مختلف صورت پذیرد. در بررسی اخیر طول دهانه تیرها 5 متر و تعداد آنها 4 دهانه برای تمام ساختمانها در نظر گرفته شده است.

این نتایج گرچه حالت قطعی ندارند ولی می توانند بعنوان یک گام اولیه در انتخاب سیستم سازه ای بهینه به لحاظ اقتصادی مورد توجه قرار گیرند.

 

down

نظرات (۲)

  • سید مجتبی علمدار
  • ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی