بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

دانلود رایگان مقاله، دانلود مقاله، کنفرانس، کنگره، همایش، بانک مقالات رایگان

پیوندهای روزانه

۱۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است


بلوک خزری جنوبی یک بلوک لرزه خیز درداخل کمربند کوهزایی آلپ-هیمالیا است که توسط کمربندهای فعال و لرزه خیز، کپه داغ، تالش و خزر میانی احاطه شده است. منطقه مورد مطالعه در این بررسی در محدوده 36 تا 42درجه عرض شمالی و 48 تا 57 درجه طول شرقی واقع شده است. دراین پژوهش لرزه زمینساخت منطقه خزر جنوبی از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته.

توزیع زمانی و مکانی زمین لزره ها در دهه های مختلف زمانی از سال 1960 تا 1995 نشان دهنده فعالیت لرزه خیزی د رناحیه های مختلف می باشد. پارامترهای a و bبدست امده برای ناحیه های مختلف در طی دوره 95 ساله برای ناحیه های جنوب غرب و شمال منطقه خزر جنوبی دارای مقادیر مشابهی بوده و همچنین میانگین دوره بازگشت زمین لرزه های و ریسک لرزه ای احتمالی بیشینه شتاب زمین برای ناحیه های مختلف بدست آمده است. ارزیابی مقادیر به دست آمده نشان دهنده فعالیت بالای لرزه خیزی در منطقه خزر جنوبی می باشد.

 با توجه به خسازات جبران ناپذیر زلزله ها خصوصا زمانی که در سازه پیچشی به وجود می آید، یافتن راهی برای کنترل پاسخ سازه ضروری می باشد. یکی از روش های موثر در کاهش پاسخ دینامیکی سازه ها استفاده از میراگرهای الحاقی است و یکی از ساده ترین و موثر ترین میراگرها که امکانات ساخت و اجرای آن در کشورمان موجود می باشد، میراگر جاری شونده است.

سقوط سقف واحدهای مسکونی ساخته شده از مصالح بنایی را می توان مهم ترین عامل تلفات جانی در زلزله های مخرب ایران به شمارآورد. این سقفها چه از نوع سنتی آن مانند سقفهای گنبدی و مسطح چوبی و چه از نوع جدیدتر مانند سقفهای طاق ضربی به دفعات خود را در برابر زلزله نشان داده اند.

علیرغم استفاده روز افزون از دالهای طاق ضربی هنوز بطور گسترده ای در ساختمانهای بلند روستایی و شهری ایران به علت اجرای سریع و ارزان بودن بکار می روند. این در حالیست که بر خلاف دالهای تیرچه بلوک حتی در دو دهه اخیر دالهای طاق ضربی همچنان به صورت سنتی، تجربی و غیر مهندسی اجرا شده اند.

 

خانه به زبان کارکرد گرایانه و با منطق مالینوسکی، خانه نوعی «نیاز زیستی» است که «فرهنگ خانه» برای پاسخگویی به این نیاز شکل گرفته است و در کلیت نظام اجتماعی و فرهنگی انسانی ادغام و سازگار شده است. هویت، واژهای بسیار ساده اما با مفهومی بسیار پیچیده است. بحث درباره هویت در شاخه های مختلف علمی مورد توجه قرار گرفته است. اهداف این مقاله، مفهوم خانه و مسکن و شناسایی مولفه های هویت سازی در معماری سنتی خانه های ایرانی و بررسی چگونگی ظهور مولفه های هویت ساز در عناصر معماری سنتی خانه های ایرانی و همچنین بررسی تاثیر هویت معماری مسکونی سنتی بر هویت معماری مسکونی مدرن. 


محققان شرکت IBM نوعی تراشه جدید ساختند که ساختاری مشابه مغز انسان دارد و می تواند یک میلیون واحد محاسباتی یا نورون را درون فضایی به اندازه یک تمبر پستی در خود بگنجاند.این تراشه در واقع می تواند مانند مغز انسان فکر کند!

محققان دانشگاه ملی سئول در کره‌ جنوبی به شیوه‌ای دست یافته‌اند که بر اساس آن می‌توان فیلتر موجود در ته مانده‌های سیگار را بعنوان ماده‌ای با بازدهی و عملکرد بالا برای ذخیره‌ی انرژی مورد استفاده قرار داد.میلیاردها ته سیگار هر ساله در سراسر دنیا به دور انداخته می‌شود و حتی زمانی که به خوبی خاموش شده‌اند، باز هم با ترشح آرسنیک، سرب و دیگر موارد شیمیایی زیان آور خطری برای محیط زیست محسوب شده و موجب آلودگی زمین و آبراه‌ها می‌شوند.تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان کره‌ای صورت پذیرفته نشان می‌دهد که ته مانده‌های سیگار می‌توانند به شیوه‌ی جالبی بازیافت شده و با استفاده از فیلتر آن‌ها می‌توان سطح کارایی و بازدهی مواد نگهدارنده‌ی انرژی را دو برابر کرد.


قابلیت اطمینان زمان سفر از اهمیت زیادی برای ارزیابی سطح خدمات حمل ونقل عمومی دارا می باشد، زیرا مسافران حمل ونقل عمومی معمولاً علاقه مند به حداقل رساندن زمان سفر وسیله نقلیه می باشند. ارائه دقیق و به موقع اطلاعات به منظرو بازده بیشتر سفر و جذب بیشتر مسافران و همچنین بهینه سازی کیفیت خدمات شهری به عنوان ویژگی مهم سیستم خدمات اطلاعاتی حمل و نقل شهری خواهد بود.در این مطالعه سعی شده است که مدلی تحلیلی از زمان سفر اتوبوس های شهری با در نظر گرفتن کلیه عوامل دخیل شامل تاخیرات (زمان صرف شده در جریان ترافیک) و توقفات (زمان صرف شده در ایستگاه اتوبوس) به وسیله آماربرداری میدانی ارائه شود. بدیهی است با داشتن این مدل می توان زمان سفر اتوبوس در کلان شهرهایی که سرویس حمل و نقل عمومی اتوبوس را دارا هستند از مبدا معلوم تا مقصد مورد نظر که گاهاض می تواند قسمتی دلخواه از مسیر باشد. با دقت بالایی پیش بینی نمود.

آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) در حال توسعه نوعی  از فوم است که می تواند به زخم های بدن که در  میدان جنگ بوجود آمده در برابر خونریی داخلی حفاظت کند.این نوع فوم تزریقی بوده و از طریق نوعی سرنگ شبیه به خودکار به زخم ها وارد می شود . این سازمان امیدوار است زمانی که این فوم کامل شد بتواند به سربازان و مصدومان حوادث برای زنده ماندن تا زمان رسیدن به امکانات درمانی مناسب کمک کند .

 

سازه های دریایی، سازه های داخل آب دریا می باشند که همواره تحت تاثیر جریانات موج و نیروهای وارده از طرف موج دریا هستند. پایه این نوع سازه ها که شمع دریایی نامیده می شود، تحت تاثیر بار باد- بارهای وارده از طرف عرشه، بار موج- نیروی زلزله- ضربه یخ و ... قرار می گیرند.از بین بارهای وارده، نیروی موج و نیروی زلزله،حالت دینامیکی داشته و دارای شدت بالا می باشند. از فرم معادله موریسون در برآورد نیروی موج چنین نمایان است که این نیرو دارای ترم غیرخطی می باشد.قسمتی از شمع این سازه ها داخل خاک قرار دارد و با توجه به اینکه خاک رفتار غیرخطی در بارهای دینامیکی از خود نشان می دهد، لزوم آنالیز غیرخطی دینامیکی برای شمع خودنمائی می کند. روش مناسب برای آنالیز غیرخطی دینامیکی، روش انتگرال گیری گام به گام می باشد.

 

کشت گیاه کلزا متجاوز از سه هزار سال قبل در شرق آسیا مرسوم بوده است و از روغن آن در مصارف غذایی، دارو و سوخت جهت روشنایی استفاده می شده است. عدم وجود تکنولوژی لازم در برداشت این گیاه در ایران، برداشت آنرا در رطوبتهای بالا، به جهت عدم دورریز شدن دانه ها، لازم و ضروری می نماید. لذا باتوجه به افزایش روزافزون سطح زیرکشت این گیاه و همچنین رطوبت بالای آن، نگهداری و ذخیره آن دشوار و مشکل آفرین شده است...

بازی Clash of Clans از شرکت سوپرسل و Candy Crush از شرکت کینگ دو مورد از بهترین بازی‌های موبایل در سراسر جهان هستند که صدها میلیون دلار درآمد به همراه داشته‌اند. در ادامه پروفایل بازیکنان موبایلی این دو بازی آورده شده است که مستقیما از تحلیلگر داده موسسه نیوزو (Newzoo) گرفته شده و اطلاعات کلیدی درباره ساختار جمعیت‌شناختی و ترجیحات بازیکنان این دور بازی موفق را نشان می‌دهد.

 

زاج ها از دسته سولفاتهای دوتایی بوده (نمکهای حاوی آنیون SO4-2) که در آن یک کاتیون به صورت تک ظرفیتی و کاتیون دیگر سه ظرفیتی می باشد. یکی از انواعزاجها، زاج سفید بوده که درآن کاتیون تک ظرفیتی پتاسیم و کاتیون سه ظرفیتی آلومینیوم می باشد وتحت عنوان زاج آلومینیوم پتاسیم شناخته می شود. زاج سفیدموارد استفاده گسترده ای در صنایع گوناگون از جمله تصفیه آب، داروسازی، غذایی و غیره دارا می باشد. در این مقاله به بررسی روش تهیه زاج با استفاده از آلونیتپرداخته شده و فاکتورهای موثر در تولید این ماده مورد بررسی قرار گرفته است.

دانشمندان به راز چگونگی عملکرد قوی‌ترین چسب جهان پی بردند. بارناکل‌ها (کشتی‌چسب‌ها‌) قوی‌ترین چسب طبیعی را تولید می‌کنند و این ماده بهتر از هر همتای مصنوعی بوده و به هر سطحی حتی در زیر آب هم می‌چسبد. اما این که چنین چسبی دقیقا چگونه عمل می‌کند، تاکنون یک معما بوده است.

 در سال های اخیر احداث سد و دریاچه های مصنوعی در پشت این سازه ها رواج پیدا کرده است که باعث تغییر در محیط زیست و اکوسیستم می گردد. تاثیر دیگر این سازه ها بر محیط پیرامون خود پس از احداث و یا در مواقع بحرانی همانند شکست سد می باشد. در برخی موارد این سازه ها می توانند اثرات مثبت و درخشانی داشته باشند که لازمه ی...


 بناها و مجموعه های شهری از جنبه های گوناگونی حائز اهمیت هستند. بافت قدیم شهرها تجسم عینی تمدن و فرهنگ هر جامعه و از زمینه های مناسب برای دستیابی به شاخص های حفاظت و توسعه درون شهری پایدار می باشد. این بافت ها تنها سند عینی و ماندگاری است که به صورت امانتی ارزشمند از هنر و فرهنگ گذشتگان برای استفاده آیندگان از نسلی به نسل دیگر عرضه شده است. هر ملتیت در طول تاریخ حیات خویش مجموعه ای از ارزشها را تجربه و تحصیل می کند که اگر در مسیر تعالی و تکامل و توسعه خود قرار دهد، سبب دوام و بقا و تکامل خود می شود.


این پروژه در پی بروز صراحتی است که در بازه خطی زمانی و در پی مجاورتی پویا و متضاد، از جداره های کهنه ۵۰ سانتی آجرین تا پوسته نوین ۲ سانتی سنگی، رخ می دهد؛ و در پی درک و ارائه قابلیت و ماهیت مواد و مصالح طبیعی از جنبه های پایداری و مواجهه با نیرو های درونی و محیطی واستفاده از کیفیت های زیبایی شناسانه آنها همراه با همسازی و بازگشت پذیری به طبیعت است. ساختار زیبایی شناسانه عناصر در این پروژه خلق نشده، بلکه از آن پرده برداشته شده است. در اینجا معنای موجودیت، تعیین کننده زیبایی شناسی اثر است.



در چند سال اخیر تحقیقات بر روی مفاهیم عملکرد لرزه ای به نتایج قابل توجهی رسیده است و کارهای بسیاری انجام گردیده اما کماکان پایان راه بسیار دور بنظر می رسد.در این تحقیق که شامل چهار فصل می باشد، سعی بر آن است که علاوه بر ارائه مفاهیم پایه، به معرفی نحوه استفاده از این مفاهیم در طراحی نیز اشاره شود. فصل اول شامل مقدمه و مروری بر ادبیات فنی موجود و اهداف تحقیق و دامنه آن می باشد.