بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

دانلود رایگان مقاله، دانلود مقاله، کنفرانس، کنگره، همایش، بانک مقالات رایگان

پیوندهای روزانه

۱۰ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

بر اساس یافته های باستانشناسان و کاوشهای باستانشناسی انجام شده، سابقه ساخت و ساز به مفهوم ایجاد سرپناه در ایران به حدود هزاره هفتم قبل از میلاد می رسد. در این سالهای طولانی هنر معماری در ارتباط با مسائل گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی توسعه و تکامل یافته است. وجود واژه هائی در معماری چون مسجد، نیایشگاه، معبد، آرامگاه، مدرسه، مصلی، تکیه، حسینیه، باغ، کاخ، دژ، سد، پل، آب انبار، رخشویخانه، سقاخانه، حمام، رباط خان، کبوترخان، جلوخان، کاروانسرا، میل، منار، بازار، راسته، میدان و... گواهی بر این ادعا است. از ویژگی های معماری ایرانی، تناسبات زیبا در طراحی، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان و تزئینات متناسب، باشکوه و پیوسته به عناصر ساختمانی بناهاست. استاد دکتر محمد کریم پیرنیا در این باره می فرماید:


بروز زلزله های شدید بخصوص در شهرهای بزرگ می تواند آسیبهای انسانی گسترده ای را به همراه آورد. شبکه حمل و نقل برای نجات جان مجروحین زلزله و ارائه سریع خدمات درمانی به آنان، نقش اساسی دارد. لذا از شبکه حمل و نقل بعنوان شریان حیاتی نامبرده می شود. برای کاهش آسیبهای انسانی احتمالی زلزله در هر شهر یا منطقه ای نیازمند به ارزیابی عملکرد شبکه حمل و نقل در پاسخگویی به تقاضا، برای سفرهای امدادی بعد از زلزله می باشیم تا بتوانیم ضمن کسب آمادگی لازم برای مقابله با بحران، اولویت بندی اجزاء شبکه حمل و نقل برای انجام سفرهای امدادی بعد از بروز زلزله با توجه به عرضه و تقاضا پرداخته شده است.

The Journal of Network and Computer Applications welcomes research contributions, surveys and notes in all areas relating to computer networks and applications thereof. The following list of sample-topics is by no means to be understood as restricting contributions to the topics mentioned:


طی سالیان متمادی ظرفیت ستونهای بتن آرمه توسط دیاگرامهای اندرکنش به صورت تغییرات مقاومت محوری نسبت به مقاومت خمشی برای درصدهای مختلف آرماتوری طولی بیان داشته اند. هر یک از منحنی های اندرکنش بر حسب پارامترهایی از جمله تنش محوری و خمشی، نسبت خروج از مرکزیت به بعد ستون و نسبت آماتور طولی به مساحت کل مقطع ستون را به هم مرتبط می سازد. طراح قادر است با داشتن دو پارامتر از پارامترهای ذکر شده، از منحنی های اندرکنش مناسب دو پارامتر مجهول دیگر را برای ستون تعیین کند. در حال حاضر بکارگیری بتن ها و آرماتوری با مقاومت بالا و کمک از شیوه های دقیق طراحی، طرح مقطع های کوچکتر امکان پذیر می باشد.


The International Journal of Non-Linear Mechanics provides a specific medium for dissemination of research results in the various areas of theoretical and applied mechanics of solids, structures and fluids, where the phenomena are inherently non-linear. The journal brings together original results in non-linear problems in elasticity, plasticity, dynamics and vibrations, rheology, hydrodynamics, gas dynamics, magnetohydrodynamics, astrodynamics,

در کشور ما ایران، یکی از روش های بسیار مناسب برای مقابله با نیروهای جانبی زلزله، استفاده از سیستم مهاربندی با باد بندهای فلزی می باشد. در تعیین شکل و محل مناسب برای بادبندها، این نقطه نظرات معماری است که اغلب حکمفرما می باشد. حال این سوال پیش می آید که اگر قرار باشد مهندس محاسب، بهترین فرم و محل را برای بادبندها ارائه کند چه تصمیمی خواهد گرفت.


 در طراحی سیستم های سازه ای نوین مقاوم در برابر زلزله، دو هدف عمده مدنظر قرار می گیرد؛ یکی از تأمین سختی کافی برای مهار کردن تغییر مکانهای جانبی و دیگر فراهم نمودن شکل پذیری و قابلیت استهلاک انرژی بالا، جهت جلوگیری از ایجاد ناپذیری تحت این تغییر مکانها. دو سیستم سازه ای فولادی بادبندی همگرا و قاب خمشی که امروزه بطور وسیعی در صنعت ساختمان سازی بکار می روند، قارد به تأمین همزمان این دو خصوصیت نیستند. بادبندی واگرا هم با اینکه سختی و شکل پذیری خوبی از خود نشان می دهد، ولی تحت زلزله های شدید، آسیب زیادی به کف طبقه آن وارد می شود.


دستگاههای شناسایی امواج مغزی برای کنترل تله‌پاتیک همه چیز از بالگردهای واقعی گرفته تا شخصیتهای بازیهای رایانه‌ای استفاده می‌شوند، اما اکنون این فناوری پا را فراتر نهاده و به فردی در هند اجازه ارسال ایمیل به همکارش در فرانسه را تنها با استفاده از قدرت ذهنش داده است.


مسئله اصلی در طرح لرزه ای سازه ها نحوه برخورد مناسب با پدیده زلزله و پیش بینی صحیح و دقیق اثرات آن بر سازه می باشد. با نرخ دادن زلزله های بزرگ در چند ماهه اخیر همچنین توسعه روشهای مطالعاتی و امکانات آزمایشگاهی ثابت شده است که افزایش مقاومت سازه به عنوان تک پارامتر طراحی در روش سنتی نمی تواند به تنهایی ایمنی کافی را تامین نموده و یا مقدار خسارت سازه ای را کاهش دهد. پژوهش های مختلف نشان می دهند که اثرات مخرب زلزله بسیار متأثر از انرژی لرزه ای رسیده به سازه در طول زمان زلزله است که پیش بینی آن با طیف پاسخ غیر خطی مقاومت و یا حتی تغییر شکل بطور کامل مقدور نمی باشد. در ادامه این پژوهشگران پیرامون مبحث انرژی و شاخه های مختلف آن خصوصا کاربری عملی آن در فرایند طراحی متمرکز گردید.

حل ارتعاش آزاد و پایداری ورق های چهارگوش با دامنه های عادی و غیر عادی از روش درونیابی مشتق


 با توسعه یارانه، روشهای عددی جایگاه ویژه ای در علوم یافته اند زیرا با برنامه ریزی یارانه ها مبتنی بر این روشها می توان به حل مسائل ریاضی و مهندسی پرداخت. از جمله این روشها می توان به روش اجزاء محدود و روش تفاضل های محدود اشاره نمود. این دو روش، خصوصا روش اجزاء محدود، توانسته اند به خوبی کارایی خود را در حل مسائل مهندسی به ویژه مهندسی مکانیک و سازه نشان دهند. با وجود این، علم روشهای عددی کماکان در جهت ابداع شیوه های سریع تر و دقیق تر گام بر می دارد.