بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

دانلود رایگان مقاله، دانلود مقاله، کنفرانس، کنگره، همایش، بانک مقالات رایگان

پیوندهای روزانه

خلاصه پایان نامه:

 امروزه یکی از فرمهای سازه ای که برای سازه های بلند مطرح می باشد سازه لوله ای است. در این گونه از سازه ها مقدار تاخیر برشی که تاثیر مستقیم در کاهش پایداری سازه دارد قابل توجه می باشد، که همواره سعی شده است این موضوع در سازه های لوله ای با در نظر گرفتن عناصر مقاوم جانبی مناسب کاهش یابد. از جمله استفاده از قابهای دسته بندی شده و یا مهاربندی های کمربندی و غیره.

در این پایان نامه، سازه لوله ای با هسته بتنی در مرکز و یا هسته های بتنی در خارج از مرکز و یا بصورت لوله در لوله مورد تحلیل قرار گرفته و نقش آنها در کاهش تاخیر برشی بررسی شده است.

دانلود پایان نامه بررسی تاخیر برشی در سازه های لوله ای با هسته بتنی

 

برای این منظور جهت ارائه یک مدل تئوریک مناسب، با استفاده از تئوری تاخیر برشی در تیرهای صندوقه ای و با در نظر گرفتن این موضوع که هسته بتنی و نیز سازه لوله ای هر کدام در مدل اول رفتاری خود در مقابل بارهای جانبی مانند یک تیر صندوقه ای یک طرف گیردار رفتار خواهند کرد. از این تئوری جهت تفسیر رفتار این گونه سازه ها استفاده گردید. در ادامه یک مدل سازه ای نمونه 40 طبقه به سه فرم فوق الذکر تحلیل گردید و نمودارهای تاخیر برشی و توزیع نیروهای برشی در طبقات مورد بررسی قرار گرفت.

 

 

 

نتایج حاصله نشان داد که استفاده از هسته در این گونه سازه ها می تواند به میزان قابل توجه ای تاخیر برشی را کاهش دهد و می توان از آن به عنوان یک مدل عملی در مدل سازی ها استفاده نمود.

 

 

 

down

نظرات (۱)

  • عبدالرضا هادی فر
  • با سلام خدمت حضرتعالی اگر در خصوص سازه برج خلیفه دبی اطلاعاتی دارید بنده را راهنمایی فرمایید ممنون هاد ی فر
    پاسخ:

    برج دبی شبیه سازه لوله‌ای برج سیرز در شیکاگو است، با این وجود این برج یک سازه لوله‌ای محسوب نمی‌شود. از مهم‌ترین مشکلاتی که مهندسان در ساخت برج تجربه کردند، می‌توان به طراحی لرزه‌ای سازه، نیروی باد حاکم در طراحی سازه‌ای، انتقال نیرو و مصالح در ارتفاعات زیاد و طراحی نمای خارجی مقاوم در برابر شرایط آب‌وهوایی سخت دبی شامل دمای بالای محیط، طوفان‌های شن و تابش فرابنفش خورشید سوزان اشاره کرد. هم‌چنین در ساختمان‌های بلند، تغییرات فشار و دما با افزایش ارتفاع محسوس است که اثرات آن را باید در طراحی سازه لحاظ کرد.

    برج دبی بیش از ۵۰۰ هزار تن وزن دارد. این ابرسازه بر روی فونداسیون مثلثی شکلی به ضخلمت ۳٫۷ متر قرار گرفته و خود فونداسیون نیز توسط ۱۹۲ شمع به قطر ۱٫۵ متر و طول ۵۰ متر نگه داشته می‌شود. در فونداسیون برج از بتن با چگالی بالا و نفوذپذیری اندک، به همراه حفاطت کاتدیک در زیر آن استفاده شده تا هرگونه اثر مخرب ناشی از حملات شیمیایی آب‌های زیرزمینی را به حداقل برساند.

    مهندسان، سازه بتنی برج را که به شکل یک Y پهن است، به فرم پله‌ای ساخته‌اند، در نتیجه برج دارای سطح مقطع متغیری است. این ترفند برای کاهش نیروی باد بر برج استفاده شده و علاوه بر مزایای زیبایی و کارکردی، برای شکل دادن هسته سازه‌ای برج نیز به کار رفته است. هر کدام از بال‌های برج، بال‌های دیگر را توسط هسته مرکزی شش ضلعی برج نگهداری می‌کند. هسته مرکزی همچنین مقاومت پیچشی سازه را فراهم می‌آورد.

    دیوارهای میانی در هر بال از هسته مرکزی تا انتهای بال امتداد می‌یابد و به دیوارهای سرچکشی (Hammerhead) ختم می‌شوند. این دیوارهای میانی به همراه دیوارهای سرچکشی مشابه جان و بال یک تیر عمل می‌کنند و مقاوت سازه را در برابر برش و خمش ناشی از باد تامین می‌کند. ستون‌های پیرامونی و طبقه همکف برج نیز این سیستم را تکمیل می‌کند. نتیجه کار برجی است که در برابر حرکت جانبی و پیچشی، بی‌نهایت مقاوم است.

    برج دبی در بلندترین نقطه خود در اثر نیروهای جانبی حداکثر ۱٫۲ متر نوسان می‌کند. شاید این مقدار زیاد به‌نظر برسد، اما اگر ساکنان برج از پنجره به بیرون نگاه نکنند، متوجه این حرکت نخواهند شد.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی