بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

دانلود رایگان مقاله، دانلود مقاله، کنفرانس، کنگره، همایش، بانک مقالات رایگان

پیوندهای روزانه

ارائه فرآیند مقاوم سازی لرزه ای بناهای تاریخی


بناهای تاریخی ایران بلحاظ فرهنگی، هنری، و زیبائی شناسی از اهمیت بالایی برخوردارند. این بناها هویت فرهنگی گذشتگان را در خود حفظ کرده است و عامل تحکیم وحدت ملی نیز می باشند. علاوه بر این بناهای مذکور عامل مهمی جهت جذب توریست و گسترش این صنعت در کشور نیز می باشند.

این آثار پرارزش با عوامل طبیعی و غیرطبیعی در دوره های گذشته مورد تهدید قرار گرفته اند چه بسا بناهایی که هیچ اثری از آنها امروزه وجود ندارد. بدین ترتیب دور از تصور نخواهد بود که در آینده دور یا نزدیک بناهای موجود تاریخی، بدون تدبیر لازم در خصوص حفظ آنها از حیظ انتفاعی خارج و یا بر اثر عوامل طبیعی تخریب و نابود گردند. از جمله عواملی که بطور غیرمنتظره این بناها را مورد هجوم خود قرار می دهند زمین لرزه ها می باشند. از آنجا که مشخصا در طول طرح و ساخت این بناها اثرات زلزله ملاحظه نشده اند لذا بنا به ضرورت باید این آثار جهت مقابله با این پدیده طبیعی مقاوم سازی و در مواردی بازسازی شوند.

بدلیل اینکه این بناها با مصالح و فرمهای سازه ای و هندسی خاصی ساخته شده اند و بعضاً از شرایط فیزیکی مناسبی برخوردار نیستند بجاست که نگرش متفاوتی نسبت به بناهای میراث فرهنگی و مقاوم سازی آنها اتخاذ گردد. بدین منظور روندی در این مجموعه مطالب پیشنهاد شده است که مقدمتاً در اینجا نظری به آنها می افکنیم. برای رسیدن به بینشی جامع و مدبرانه جهت رسیدگی به بناهای تاریخی بخصوص برای اولویت بندی مبتنی بر ارزش معماری بناها و آسیب پذیریشان در برابر زلزله در بخش اول این مطالعه آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی طبقه بندی شده و برای بررسی کیفی خطر زلزله روی این بناها، گستره مکانی آنها بروی نقشه پهنه بندی خطر زلزله ترسیم شده است.

در ادامه بلحاظ آشنایی با فرم بناهای تاریخی ایران و عناصر معماری این بناها بر اساس دوره تاریخی مقتضیات شرایط اقلیمی، مصالح و مشخصه های معماری بنا تقسیم بندی و معرفی شده اند.


down

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۳/۰۴
  • ۵۹۴ نمایش

دانلود پایان نامه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی