بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

دانلود رایگان مقاله، دانلود مقاله، کنفرانس، کنگره، همایش، بانک مقالات رایگان

پیوندهای روزانه

برلین در تب و تاب فیلم و سینما

شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۳۲ ق.ظ

رقابت بر سر خرس طلایی برلیناله آغاز شده است. فیلم‌های بی‌شماری ظرف ۱۰ روز روی پرده‌های سینما خواهند رفت که از بین آن‌ها ۱۹ فیلم در بخش رقابتی برلیناله حضور دارند. از ایران نیز سه فیلم اکران می‌شود.

۴۴۱ فیلم برتر

یک بار دیگر قلب دنیای فیلم در شهر برلین به تپش درخواهد آمد. هزاران فیلم از سراسر دنیا در سینماهای این شهر اکران خواهند شد. ۴۴۱ فیلمی که برای نمایش در این جشنواره برگزیده شده‌اند، در مجموع در ۱۲۰۰ نوبت اکران خواهند شد. شصت و پنجمین دوره از فستیوال برلیناله که مردمی‌ترین جشنواره فیلم در جهان محسوب می‌شود، به مدت ده روز (تا ۱۵ فوریه) ادامه خواهد داشت.

افتتاح با محصولی مشترک و پر از "یخبندان"

فیلم آغازین برلیناله که "هیچکس خواهان شب نیست" نام دارد، محصول مشترک چند کشور است. کارگردان این فیلم ایزابل کوآشت (Isabel Coixet)، سینماگر اسپانیایی است و در آن ژولیت بینوش، ستاره سینمای فرانسه نقش‌آفرینی می‌کند. صحنه‌های این فیلم در بلغارستان، نروژ، اسپانیا و طبیعت یخبندان گرینلند فیلمبرداری شده است.حضور گبریل بیرن (Gabriel Byrne) بازیگر ایرلندی ویژگی چندملیتی این فیلم را تکمیل می‌کند.

حضور پررنگ سینمای آلمان

امسال کارگردان‌های آلمانی حضوری پررنگ در برلیناله دارند. دیتر کاسلیک، مدیر فستیوال پس از تلاش فراوان سرانجام موفق شد، سه فیلمساز برجسته‌ی سینمای آلمان، یعنی ویم وندرس، ورنر هرتسوگ و مارگارتا فون تروتا را به برلیناله بکشاند. آندریاس درسن و اویور هیرش‌بیگل از چهره‌های صاحب‌نام نسل جوان سینمای آلمان هستند که در برلیناله ۲۰۱۵ حضور دارند.

یک همکاری جهانی

"ملکه صحرا"، آخرین اثر ورنر هرتسوگ یکی از ۱۹ فیلمی است که در بخش رقابتی بر سر کسب خرس طلایی با یکدیگر رقابت می‌کنند. هرتسوگ در فیلم‌های اخیرش که در ایالات متحده تولید شده‌اند، به مسئله "جهانی شدن" در ابعاد مختلف می‌پردازد. نیکل کیدمن و جیمز فرانکو از جمله ستارگانی هستند که در فیلم "ملکه صحرا" نقش‌آفرینی کرده‌اند.

ستاره هالیوود

ترنس مالیک (Terence Malick)، کارگردان برجسته آمریکایی با فیلم "شوالیه جام‌ها" برای شکار خرس طلایی به برلین می‌آید. در این فیلم کریستیان بیل در نقش مردی ظاهر می‌شود که در روزمرگی‌های پر از سکس، عیاشی و ثروت معنای زندگی را جستجو می‌کند. ناتالی پورتمن و کیت بلانشت از دیگر ستارگان معروف "شوالیه جام‌ها" هستند.

سینمای ایران

"تاکسی" ساخته جعفر پناهی فیلمی است که تحت شرایط دشواری تولید شده و در بخش رقابتی حضور دارد. افزون بر این دو محصول دیگر نیز سینمای ایران را در برلیناله ۲۰۱۵ نمایندگی می‌کنند: "پرش از ارتفاع کم" به کارگردانی حامد رجبی در بخش پانورامای برلیناله به نمایش درخواهد آمد و فیلم "مادر قلب اتمی"، ساخته علی احمدزاده نیز در بخش فروم اکران خواهد شد.

هالیوود و قصه پریان

علاقه‌مندان به افسانه‌ها و قصه‌های پریان، امسال می‌توانند منتظر اقتباس جدیدی از داستان "سیندرلا" باشند که به کارگردانی کنت برانا (Kenneth Branagh) توسط کمپانی والت دیسنی تهیه شده است. این فیلم خارج از بخش مسابقه به نمایش در خواهد آمد.

فاسبیندر در پانوراما

پانوراما در کنار بخش رقابتی و فروم یکی دیگر از بخش‌های مهم برلیناله محسوب می‌شود. این بخش دربرگیرنده فیلم‌های هنری است. مستندی درباره راینر ورنر فاسبیندر، سینماگر برجسته آلمانی که توسط کریستیان براد تومسن از دانمارک ساخته شده، از فیلم‌های جذابی است که در بخش پانوراما نشان داده خواهند شد. او که از منتقدان فیلم و سینما است، خود با فاسبیندر دوستی نزدیک داشته و مصاحبه‌های زیادی با او انجام داده است.

سینمای جهان در فروم

مثل همیشه فیلم‌های زیادی از سراسر جهان همزمان با بخش رقابتی برلیناله اکران خواهند شد. در بخش فروم برلیناله ۲۰۱۵ مجموعا ۴۳ اثر سینمایی به نمایش درمی‌آیند. یکی از آثار جذابی که در این بخش اکران می‌شوند، فیلم "تاریخ یهودا" است که در صحرای الجزایر فیلم‌برداری شده و به بررسی منشاء مسیحیت و یهودیت می‌پردازد.

جشن رنگ‌های تاریخی

تمرکز بخش فیلم‌های تاریخی امسال بر تکنی‌کالر است. این تکنیک در دهه ۱۹۳۰ میلادی در آمریکا شکل گرفت و در بسیاری از فیلم‌های کلاسیک به کار گرفته شد. رنگ‌های مورد استفاده در این شیوه بسیار براق هستند که نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای از آن را می‌توان در فیلم مشهور "بر باد رفته" مشاهده کرد.

اکران‌های باشکوه

شیوه ویرایش دیجیتال امکانات جدیدی را برای بازسازی و نمایش مجدد فیلم‌های قدیمی فراهم کرده است. از دوسال قبل این فیلم‌ها نیز در بخش کلاسیک برلیناله به نمایش درآمدند. Variété (محصول سال ۱۹۲۵) نمونه‌ای از همین فیلم‌های صامت است که Lya de Putti رقصنده و هنرپیشه مجارستانی در آن ایفای نقش می‌کند.

خرس افتخاری برای ویم وندرس

خرس افتخاری امسال به پاس یک عمر فعالیت هنری به ویم وندرس، کارگردان صاحب‌نام آلمانی تقدیم خواهد شد. ده فیلم از نخستین آثارش چون "پاریس تگزاس" در برلیناله ۲۰۱۵ به نمایش درخواهند آمد. درخور توجه آن‌که آخرین اثر وی به نام "همه چیز خوب خواهد بود" برای کسب خرس طلایی در بخش رقابتی شرکت دارد.

تلویزیون بر پرده سینما

با توجه به اهمیت سریال‌های تلویزیونی در سراسر جهان، جایی نیز برای این محصولات در برلیناله ۲۰۱۵ در نظر گرفته شده و قرار است شماری از سریال‌های معروف و موفق بر پرده‌ی سینما نمایش داده شوند. یکی از این سراله‌ها "آلمان۸۳" است که محبوبیت زیادی کسب کرد. این سریال توسط شبکه RTL تهیه شده و داستان آن در سال ۱۹۸۳ در آلمان غربی و شرقی می‌گذرد.

هنر فروش بلیط

فستیوال فیلم برلین در واقع پلی میان هنر و تجارت است که در آن هم به هنر خلاق و هم به باجه بلیط‌فروشی توجه می‌شود. فیلم پر سر و صدای "۵۰ سایه خاکستری" که اقتباسی ادبی است، در یازدهم فوریه به نمایش در خواهد آمد. یک روز پس از آن نیز اکران سراسری این فیلم در آلمان شروع می‌شود.

هیجان روزافزون

شصت و پنجمین برلیناله روز یکشنبه ۱۵ فوریه درست یک روز پس از اهدای جوایز خرس‌های طلایی و نقره‌ای به کار خود پایان خواهد داد. هیئت داوران با ریاست دارن آرنوفسکی، فیلمساز آمریکایی برندگان این جوایز را از میان ۱۹ فیلم بخش رقابتی انتخاب خواهد کرد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۱۱/۱۸
  • ۹۷۷ نمایش

برلین

سینما

فیلم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی