بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

دانلود رایگان مقاله، دانلود مقاله، کنفرانس، کنگره، همایش، بانک مقالات رایگان

پیوندهای روزانه

نمایشگاه خودروی ژنو 2015: برندگان و بازندگان

شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۳، ۱۰:۳۷ ق.ظ

از لامبورگینی اونتادور SV گرفته تا بنتلی اسپید 6، برای هر سوپر اسپرت نامداری از سراسر دنیا در نمایشگاه خودروی ژنو 2015 جایی وجود دارد، ولی به نظر شما ستاره این نمایشگاه جذاب با خودروهای رویایی آن کدام مدل بود?

امسال نمایشگاهی متفاوت را در ژنو سوئیس شاهد بودیم و به نظر می رسد جو شکل گرفته پیرامون صنعت خودروسازی اروپا را باید در سالن نمایش این رویداد ببینیم، ولی اگر بخواهیم پیام اصلی نمایشگاه خودروی ژنو را بازگو کنیم باید بگوییم «بازگشت سرعت»!

ابر خودروها، هاچ‌بک‌ها و جی‌تی‌ها حضور ویژه‌ای داشتند و در هر سو مدل‌ها و فناوری‌های جدید یا نوآوری‌هایی وجود داشت که هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کرد.

بسیاری از غول‌های خودروسازی محصولاتی را همراه خود آورده بودند که از هفته‌ها قبل پیش‌نمایش آنها برای همه در دسترس بود. شاهد این موضوع را می‌توان فراری 488 یا فورد فوکوس آراِس دانست، اما بنتلی اسیپد 6 و استون مارتین DBX مفهومی کمی قواعد بازی را تغییر دادند.

EXP 10 Speed 6 نام کامل خودروی بی‌نظیر بنتلی بود که یک طراحی منحصر به فرد و با اصالت را نشان می‌داد و اگر قرار باشد بگوییم این کمپانی سراغ تولید خودروهای اسپرت کوچک یا یک SUV دیگر برود، این بار می‌دانیم چه پاسخی باید ارائه کنیم.

SUV استون مارتین را باید تحسین کنیم. جای هیچ‌ تعجبی نیست که از وقتی سکان کار به Andy Palmer سپرده شده، تا چه اندازه طراحی داخلی و دوخت صندلی‌ها و تودوزی خودرو منحصر به فرد شده است. به نظر ما طراحی این مدل هوشمندانه به نظر می‌رسد، اگرچه برخی نظر مخالفی دارند. ولی هیچ‌کس در این موضوع بحثی ندارد که اساسا شاسی بلند DBX استون مارتین آینده مفهومی لاگوندا است که شش سال پیش معرفی شد.

استون مارتین ولکان (Vulcan) نیز در نوع خود بسیار برجسته است و نشان می‌دهد این خودرو در کنار محصولاتی چون مک‌لارن P1 GTR و 675 LT توانسته حداقل در تولید خودروهای سرعتی نام بریتانیا را زنده نگه دارد.

اما ماجرا کمی برای گروه خودروسازی فولکس‌واگن آلمان فرق می‌کند، این شرکت در نمایشگاه ژنو حضور پررنگی نداشت. ولی ماجرا برای غول‌های خودروسازی اروپا به گونه‌ی دیگری است و مرسدس بنز و بی‌ام‌و بید حضوری متفاوت را تجربه کنند. خودروی افسانه‌ای AMG GT3 مرسدس بنز با بال‌های جذاب خود گواه این موضوع است.

هر دو خودروی پورشه یعنی 911GT3 RS و کایمن GT4 بار دیگر ثابت کردند هیچ جایی در دنیا، بهتر از اشتوتگارت آلمان خودروی اسپرت نمی‌سازد و اگر برای آینده لوتوس به عنوان یکی از خودروسازهای انگلیسی نگران هستید شاید مدل Evora 400 نگرانی شما را برطرف کند.

آئودی R8 مطابق انتظارات یک خودروی کاملا حرفه‌ای است و نسخه تمام الکتریک آن ما را به عصر نیروهای مبتنی بر باتری می‌برد، در حالیکه لامبورگینی اونتادور SV همان چیزی است که از لامبورگینی انتظار داشتیم و قدرت منحصر به فرد این خودرو مهر تاییدی است بر ادعای ما.

اشکودا با مدل Superb جدید در نمایشگاه حاضر شده بود که نام آن شباهت کمتری به دیگر نسل‌ها داشت و سئات 20V20 یکی دیگر از مدل‌های زیر مجموعه فولکس‌واگن را نمایش می‌داد. اما همانطور که حدس زدید، پژو، سیتروئن، الفا رومئو و فیات حرف تازه‌ای برای گفتن نداشتند.

حداقل رنو توانسته بود با خودروهایی چون شاسی بلند Kadjar و هاچ‌بک کلیو RS 220 کمی به غرفه خود هیجان ببخشد. کلیو آراس 220 از یک گیربکس با کلاچ دوبل بهره می‌برد.

اگر بخواهیم درباره دیگر خودروسازان اروپایی صحبت کنیم باید به سراغ فراری 488GTB برویم که ظاهر آن باعث تحسین Flavio Manzoni (فلاویو مانزونی) به عنوان طراح این مدل شده است. ولی به نظر می‌رسد این خودرو با پیشرانه V8 توربوشارژ، کمی با ایده سرجیو مارکیونه برای استفاده از پیشرانه‌های V12 و خودروهای SUV تفاوت دارد.

کونیخزگ را باید یکی از برترین‌های نمایشگاه بدانیم که هر دو مدل 1800 اسب بخاری Regera و 1160 اسب بخاری Agera RS را همراه خود به سوئیس آورده بود تا هم ثابت کند سوئدی‌ها نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و هم اشاره‌ای داشته باشد به ابرخودروی 4 درب خود که در آینده معرفی خواهد شد. پاگانی هم با یک نمونه کانورتیبل از خودروی مشهور خود یعنی Huayra (هوآیرا) در ژنو حاضر شده بود که یک خودروی کوچک ولی پرقدرت است.

به نظر می‌رسد اپیدمی توان بالا در اروپا نیز فراگیر شده است. هوندا سیویک Type R خیلی با مفهومی‌های قبلی همخوانی نداشت و نا امیدکننده به نظر می‌رسید ولی 306 اسب بخار توان و سرعت 270 کیلومتر در ساعت برای یک هاچ‌بک، عالی به نظر می‌رسد.

اینفینیتی QX30 نیز یک مفهومی جذاب از سرزمین آفتاب تابان به نظر می‌رسید که نشان می‌دهد ژاپنی‌ها همچنان می‌توانند خودروهای قابل توجهی بسازند. کمپانی کره‌ای کیاموتورز هم بیکار نمانده و با یک مفهومی زیبا به نام Sportspace پا به نمایشگاه گذاشته بود.

دستاورد فورد برای نمایشگاه خودروی ژنو یک ابرخودروی GT جدید و مدل جدیدتر فوکوس RS بود. هر دو مدل نشان می‌دهد، همچنان صنعت خودروی آمریکا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شاید بتوانیم به عصر طلایی فورد بازگردیم.

بعد از سال 2008 میلادی، نمایشگاه خودروی ژنو 2015 یکی از جذاب‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در اروپا بود که نشان داد خودروهای سریع هنوز هم زنده هستند و تنها شکل و اندازه آنها متفاوت است.


منبع: زومیت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی