بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

بانک رایگان مقالات فارسی

بزرگترین بانک رایگان مقالات فارسی

دانلود رایگان مقاله، دانلود مقاله، کنفرانس، کنگره، همایش، بانک مقالات رایگان

پیوندهای روزانه

۵۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است


MOTO E

موتورولا قصد دارد تا در سال آتی میلادی علاوه بر Moto X+1 یک تلفن‌هوشمند 4.3 اینچی با ویژگی‌هایی چون بدنه‌ی باریک و جمع جور تحت نام Moto E به بازار عرضه کند. این تلفن‌هوشمند همانند موتو جی است، با این تفاوت که موتورولا این محصول را با بدنه‌ی باریک‌تری به بازار عرضه خواهد کرد. پیش از این نیز اطلاعاتی در مورد وجود چنین تلفن‌های‌هوشمندی منتشر شده بود که هم اکنون شاهد انتشار مشخصات فنی آن هستیم.

مجموعه مقالات Molecular and Cellular Biochemistry 2013


Molecular and Cellular Biochemistry: An International Journal for Chemical Biology in Health and Disease publishes original research papers and short communications in all areas of the biochemical sciences, emphasizing novel findings relevant to the biochemical basis of cellular function and disease processes, as well as the mechanics of action of hormones and chemical agents. Coverage includes membrane transport, receptor mechanism, immune response, secretory processes, and cytoskeletal function, as well as biochemical structure-function relationships in the cellIn addition to the reports of original research, the journal publishes state of the art reviews. Specific subjects covered by Molecular and Cellular Biochemistry include cellular metabolism, cellular pathophysiology, enzymology, ion transport, lipid biochemistry, membrane biochemistry, molecular biology, nuclear structure and function, and protein chemistry.

down

 The journal aims to encourage and enhance the role of mechanics and other disciplines as they relate to earthquake engineering by providing opportunities for the publication of the work of applied mathematicians, engineers and other applied scientists involved in solving problems closely related to the field of earthquake and geotechnical engineering.

مجموعه مقالات Soil Dynamics and Earthquake Engineering 2011

اهداف کنفرانس:کنفرانس بین المللی عمران ، معماری و توسعه پایدار شهری، در نظر دارد با معرفی توان علمی و کاربردی برای ارتقا سطح کیفی معماری، سازه و توسعه های شهری و همچنین بررسی نیازمندی و ضروت های آموزش موارد فوق گام برداشته و با شناسایی نگرش ها، تجربیات نوین و تحلیل ابعاد نظری و کاربردی توسعه شهری ، به تحلیل ،آموزش و پژوهش آن بپردازد. ، ایجاد فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات و ارائه دستاوردهای نوین پژوهشی بین اندیشمندان، محققان، صنعتگران، دانشجویان و دست‌اندرکاران در زمینه عمران ، معماری و توسعه شهری.

در دهه های اخیر، دیوار برشی فولادی به عنوان اولین سیستم باربر جانبی در چند سازه اجرا شده مطرح شده است. این سیستم شامل ورق فولادی به ارتفاع طبقه و به عرض دهانه می باشد که به تیرهای بالا و پایین و ستونهای کنار اتصال یافته است. آزمایشهای چرخه ای روی نمونه های مختلفی انجام شده است.

دانلود پایان نامه بررسی رفتار لرزه ای دیوار برشی فولادی

بهبود رفتار ساختمانها از طریق کاهش اثر بارهای جانبی از موضوعات مطرح و نوین در دانش امروزی مربوط به علم ساختمان است که مبتنی بر کاهش انرژی وارده بر سازه از طریق استهلاک آن می باشد.

یکی از روشهای کاهش انرژی وارده به سازه، بهره گیری از سیستمهای غیرفعال می باشد که بدلیل قابلیت کاربرد آن برای تقویت سازه های موجود و در حال احداث همواره مورد توجه بوده است.

بررسی رفتار دینامیکی قابهای مهاربندی شده با سیستمهای میراگر

 در ارزیابی عملکرد لرزه ای سازه ها، چگونگی رفتار سازه زمانیکه از محدوده رفتار الاستیک خارج می شود، بررسی می گردد. طراحی در دامنه رفتار الاستیک که روش مرسوم طراحی سازه ها در برابر زلزله است، نمی تواند به تنهایی مبنای مناسبی برای تعیین عملکرد باشد. در حال حاضر عملی ترین و مرسوم ترین روش، آنالیز استاتیکی غیرخطی برای تعیین رابطه بار- تغییر مکان جانبی سازه است، که رفتار سازه بصورت غیرخطی تحت بار جانبی مورد ارزیابی قرار می گیرد و پارامترهای مرتبط با اهداف عملکردی محاسبه می شوند.

ارزیابی عملکرد لرزه ای ساختمانهای بتنی طراحی شده بر اساس آئین نامه 2800، با روش طیف ظرفیت

 

 
 تعداد زیادی از سازه هایی که از دیرباز بنا گردیده با استفاده از مصالح بنایی ساخته شده اند. منظور از سازه های مصالح بنایی سازه هایی اند که از واحدهای بنایی مثل آجر و سنگ که بین آنها با ملات پر شده و یا از ملات یکپارچه مثل بتن غیرمسلح ساخته می شوند. از جمله سازه های فوق پلهای مصالح بنایی می باشند که در بسیاری از نقاط جهان به چشم می خورند.

پابرجایی این پلها از دو دیدگاه قابل توجه است. اول اینکه اینگونه سازه ها بیانگر تاریخچه معماری و مهندسی اقوام مختلف می باشند. بنابراین اهمیت تاریخی و فرهنگی دارند. دیگر اینکه هم اکنون تعداد زیادی از این پلها در بسیاری از نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده فراوان و جدی از اینگونه پلها همراه با اختراع لوکوموتیوهای بخار و گسترش خطوط راه آهن آغاز شد. اما به دلیل ناکافی بودن اطلاعات در مورد طریقه تحلیل و طراحی این پلها مطابق اصول صحیح طراحی نشده و یا بعضا به علت عدم امکان تخمین واقع بینانه از میزان بارگذاری در زمان ساخت و آینده احتمال کافی نبودن مقاومت جهت کاربری های فعلی وجود دارد. از طرفی جایگزین کردن این پلها با پلهای جدید مقرون به صرفه نمی باشد.

 

تحلیل ترک خوردگی پلهای مصالح بنایی و بررسی پایداری و یکپارچگی آنها

Astrophysics and Space Science publishes original contributions and invited reviews covering the entire range of astronomy, astrophysics, astrophysical cosmology, planetary and space science and the astrophysical aspects of astrobiology. This includes both observational and theoretical research, the techniques of astronomical instrumentation and data analysis and astronomical space instrumentation. We particularly welcome papers in the general fields of high-energy astrophysics, astrophysical and astrochemical studies of the interstellar medium including star formation, planetary astrophysics, the formation and evolution of galaxies and the evolution of large scale structure in the Universe. Papers in mathematical physics or in general relativity which do not establish clear astrophysical applications will no longer be considered.The journal also publishes topically selected special issues in research fields of particular scientific interest.

مجموعه مقالات Astrophysics and Space Science 2013

GPS Solutions is a quarterly scientific journal covering system design issues and a full range of current and emerging applications of global navigation satellite systems (GNSS) such as GPS, GLONASS, Galileo and various augmentations. Prime interest is devoted to novel, innovative, or highly demanding uses. Areas of application include: aviation, surveying and mapping, forestry and agriculture, maritime and waterway navigation, public transportation, time and frequency comparisons and dissemination, space and satellite operations, law enforcement and public safety, communications, meteorology and atmospheric science, geosciences, monitoring global change, technology and engineering, GIS, geodesy, and more.

مجموعه مقالات GPS Solutions 2013

منظور از بهینه سازی در مهندسی عمران یافتن طرحی است که ضمن رعایت ضوابط فنی حداقل وزن را نتیجه دهد. سازه های فضاکار یکی از انواع سازه هایی است که در مهندسی عمران کاربرد روزافزونی دارد. بنابراین بهینه سازی این سازه ها که از عضوهای زیادی تشکیل شده اند کمک بزرگی از نظر اقتصادی خواهد بود. در سازه های فضاکار برای نگهداشتن سقف در ارتفاع موردنظر از ستونهای محیطی استفاده می شود. وجود یا عدم وجود بعضی از این ستونها باعث تغییرات تنش در بعضی از اعضاء و نهایتاً منجر به تغییرات وزن سازه می گردند. در سازه های فضاکار دو لایه تعیین مناسب ارتفاع بین دو لایه و همچنین تعیین ارتفاع بین لایه ها در سازه های فضاکار گنبدی شکل، از قدمهای اساسی در طراحی این نوع سازه ها محسوب می شوند. از آنجا که در ایران آیین نامه خاصی جهت طراحی این نوع سازه ها تدوین نشده است، لذا از ارتفاع های مذکور با توجه به ابعاد مدل تعیین خواهد شد.

یکی از مشکلات موجود در مساله بهینه سازی همگرایی موضعی می باشد. بنابراین استفاده از ابزاری که بتواند بر مشکل مذکور غلبه نماید، ضروری به نظر می رسد. الگوریتم وراثتی که یکی از روشهای بهینه سازی الهام گرفته از طبیعت است بر این مشکل فائق آمده است.

 

دانلود پایان نامه بهینه سازی سطح مقطع، هندسه و توپولوژی ستونها در سازه های فضاکار با محدودیت کمانش با استفاده از الگوریتم وراثتی 

از اوائل دهه اخیر، سیستم کنترل غیرفعال جدیدی در زمینه کاهش ارتعاشات سازه ها مطرح شده که میراگر مایع هماهنگ شده (Tuned Liquid Damper) یا اختصاراًTLD نامیده می شود. اساس کار آن بر مبنای استهلاک انرژی وارده به سازه (ناشی از باد، زلزله و ...) توسط تلاطم مایع کم عمقی در درون یک یا چند مخزن است که در بالای سازه نصب می گردد. عمق و لزجت مایع و همچنین ابعاد و تعداد تانکها به منظور رسیدن به درصد استهلاک بهینه بطرز مناسبی انتخاب می شود بنحوی که جرم مایع در حد 1 تا 2 درصد جرم مود اول سازه باشد.از جمله مزایای استفاده از TLD، هزینه اندک ساخت، نصب، بهره برداری و تعمیرات، موثر بودن در کنترل ارتعاشات حتی با دامنه کم و قابلیت کنترل ارتعاشات سازه در جهات مختلف را میتوان نام برد.در پایان نامه، ابتدا انواع روشهای کنترل ارتعاش در سازه ها به اختصار بیان شده و مروری اجمالی بر تحقیقات انجام گرفته در زمینه TLD صورت گرفته است.

 

بررسی اثرات استفاده از میراگر مایع هماهنگ شده در کاهش پاسخ لرزه ای سازه ای چند درجه آزادی

بررسی رفتار غیرخطی قابهای نیمه صلب دارای اتصالات خورجینی با مهاربندی و بدون مهاربندی


 یکی از اتصالاتی که به علت کمبود پروفیل با شماره بالا جهت تیر در ساختمانهای کوتاه ایران زیاد استفاده می شود، اتصالات نیمه صلب خورجینی می باشد، مطابق آیین نامه زلزله ایران، این نوع اتصالات بایستی در قابهای مهاربندی شده استفاده شوند. در مطالعات اخیر مزایای زیادی برای قابهای دارای اتصالات نیمه صلب و بدون مهاربندی مشخص شده است. لذا پارامترهای رفتاری قاب مثل شکل پذیری و مقاومت قاب توسط آنالیز استاتیکی غیرخطی و دینامیکی غیرخطی بدست آورده شده است. سپس قابهای مهاربندی شده با قابهای بدون مهاربند دارای اتصالات خورجینی تقویت شده با سختی و مقاومت متفاوت مقایسه شده است. جهت محاسبه نیروی زلزله برای قابهای بدون مهاربند روابطی جهت بدست آوردن زمان تناوب سازه و توزیع نیروی جانبی بر اساس سختی اتصال ارائه شده است که برای محاسبه نیروی زلزله به روش استاتیکی معادل برای قاب نیمه صلب خورجینی بدون مهاربندی می تواند استفاده شود.

down

 اثر -P به واسطه وجود نیروهای ثقلی در سازه ای که تحت تغییر فرمهای جانبی قرار گرفته است بوجود می آید. برای منظور کردن این اثر، سازه باید با استفاده از روشهای تحلیلی مرتبه دوم مورد بررسی قرار گیرد. برای منظور کردن اثرات مرتبه دوم روشهای مختلفی ارائه شده است که در این تحقیق، روشهای تقریبی که عبارتند از: روشهای تکراری، مستقیم، مهار منفی، بار فرضی، ضریب تشدید و روشهای مبتنی بر اصلاح ماتریس سختی سازه صورت می پذیرد، مورد بررسی قرار گرفته اند. برای قابهای نمونه ای با تعداد طبقات 7، 12 و 20 با سختی و جرم های مختلف اثرات تحلیلهای مرتبه دوم با استفاده از روشهای فوق الذکر بررسی شده و دقت آنها با نرم افزاری که برای این منظور تهیه شده و قابلیت تحلیل اثرات -P مبتنی بر اصلاح ماتریس سختی برای قابهای دو بعدی را دارد تعیین شده است.

همچنین نرم افزارهای رایج از جمله ETABS و STAAD3 که اثرات تحلیلهای مرتبه دوم را منظور می نمایند مورد بررسی قرار گرفته و مقایسه ای بین نتایج حاصل از این نرم افزارها با برنامه تهیه شده برای این منظور صورت پذیرفته است.

در این تحقیق ضوابط ارائه شده در آئین نامه 2800 ایران (ویرایش دوم) مورد بررسی قرار گرفته و روش پیشنهاد شده در پیوست این آئین نامه برای نمونه هایی با جرمها و سختیهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و دقت آن نسبت به روشهای تقریبی و مبتنی بر اصلاح ماتریس سختی بدست آمده، که ملاحظه می شود این روش تقریبی نسبت به سایر روشهای تقریبی تحلیل اثرات -P برای شاخصهای پایداری پایین دارای جوابهای بهتری می باشد.

همچنین اثرات تحلیلهای مرتبه دوم در طراحی اجزاء سازه ای برای نمونه های فوق با دو روش ASD (روش بار مجاز) و LRFD (روش ضرایب بار و مقاومت) مورد بررسی قرار گرفته و ملاحظه شد برای شاخصهای پایداری پایین جوابهای قابل قبولی ارائه می کنند ولی برای شاخصهای پایداری بالا نیاز به تحلیلهای مرتبه دوم می باشد.


down

تهیه برنامه بهینه بازبینی سد جیرفت


 تهیه برنامه بازبینی با توجه خاص به زمین لرزه، برای تمامی سازه هایی که خطر غالب در مورد آنها زمین لرزه می باشد. موضوعی بسیار مهم است. تز این نوشته عبارتست از سازگار نمودن روابط مورد استفاده برای بازبینی مدلهای مهندسی با زمینلرزه. بدین منظور از مشاهدات کمپبل (1985) سود برده شده. بنابر مشاهدات کمپبل یک مجموعه از مقادیر بیشینه جنبش زمین، از توزیع لوگ- نرمال تبعیت می کنند. در این جا مدلهای مورد استفاده برای تهیه برنامه بهینه بازبینی سیستم ها با مشاهدات کمپبل ترکیب شده و نهایتاً روابط تکمیل شده ای که سازگار با زمینلرزه می باشند. برای بازبینی سازه بدست آمده است. پس از بدست آوردن روابط مزبور، برنامه بازبینی سد جیرفت که تحت خطر شدید ناشی از زمینلرزه قرار دارد ارائه شده است. در این تحقیق مفصلاً به بررسی احتمال وقوع زمینلرزه در ساختگاه سد جیرفت پرداخته شده برای این منظور از روش آماری استفاده شده و نتایج با روش احتمالاتی کنترل شده و منحنی عدم احتمال وقوع زمینلرزه بدست آمده و سپس به دفترچه محاسباتی مشاور رجوع شده و شتاب طراحی استخراج شده تا احتمال وقوع زمینلرزه مخرب تعیین گردد.

down

بهینه سازی سازه های بتنی


هدف اصلی در این پایان نامه، بهینه سازی قابهای دو بعدی بتنی و تهیه یک برنامه کامپیوتری جهت انجام این امر می باشد. برای این منظور روش معیارهای بهینگی (OC) از مجموعه روشهای غیرمستقیم بهینه سازی که در مهندسی عمران دارای کارائی زیادی هستند، مورد استفاده قرار گرفته است. اصول روشهای OC شبیه روشهای دوگانی است و در واقع زیر مجموعه روشهای دوگانی هستند. در اینجا بمنظور افزایش کارایی روش OC، روابط لازم با استفاده از متغیرهای واسطه بجای متغیرهای اصلی بدست آمده و مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از مهمترین اهداف در زمینه تحقیقات بهینه سازی در مهندسی عمران کم کردن زمان لازم جهت استفاده از کامپیوتر (هزینه های کامپیوتری) می باشد، که قسمت عمده این زمان صرف تحلیل سازه می گردد. در اینجا با استفاده از متغیرهای واسطه بجای متغیرهای اصلی طراحی، از تقریب سازی دو نقطه ای غیرخطی استفاده شده و نتایج تحلیل تقریب زده شده اند، که نتیجه حاصله، در جهت کم شدن تعداد سیکل های تحلیل رضایت بخش بوده است.

در بهینه سازی سازه های بتنی تابع هدف، هزینه لازم جهت اجرای آن، (شامل، هزینه های بتن مصرفی، فولاد مصرفی و قالب بندی) می باشد. در فرایند بهینه سازی ابعاد اعضاء (عرض و ارتفاع تیرها و ستونها) و فولاد مورد نیاز آنها در مقاطع مختلف بعنوان متغیرهای طراحی انتخاب شده اند. قیود در نظر گرفته شده، شامل قیود مقاومتی اعضاء (در تیرها مقاومت خمشی و برشی، و در ستونها مقاومت محوری و خمشی) و تغییر شکل آنها (تغییر شکل در وسط تیرها و تغییر مکان جانبی انتهای ستونها) می باشد.

سازه های مورد بررسی در این پایان نامه تحت بارهای ثقلی و جانبی بصورت خطی تحلیل شده و در قسمت طراحی نیز از فلسفه مقاومت نهایی آیین نامه ACI 318-89 استفاده شده است.


down

بهینه سازی سازه های فضاکار تحت اثر بار دینامیکی با شرایط غیرخطی به کمک شبکه عصبی


 طرح بهینه سازه ها عبارت است از تعیین متغیرهای طراحی با روشی معین بطوریکه وزن سازه حداقل شود و همزمان قیود طراحی برقرار باشند. در طراحی بهینه سازه ها، تحلیل سازه در دفعات متوالی امری لازم است. بنابراین استفاده از روش های بهینه سازی متداول و روش های تحلیلی سر راست پیچیده بوده و در دفعات مکرر موجب افزایش قابل ملاحظه ای در حجم عملیات و زمان می گردد. هدف اساسی این پایان نامه، کاهش کلی حجم عملیات لازم جهت طراحی بهینه سازه های فضاکار با استفاده از نوعی شبکه عصبی موسوم به شبکه عصبی با ناظر اتوماتان می باشد. تلاش شده است تا شبکه های عصبی مناسبی را برای تحلیل هر سازه موردنظر آموزش داده شود و در بهینه سازی، جانشین تحلیل واقعی سازه شود. برتری شبکه های عصبی بر روش های دیگر، سرعت بسیار زیاد آنها در پاسخ دادن به داده هاست. شبکه عصبی مصنوعی، یک ساختار ریاضی است که بین مجموعه ای از اعداد ورودی و مجموعه ای از اعداد خروجی، یک نگاشت برقرار می کند، به گونه ای که بتوانیم از مجموعه m عضوی ورودی، به مجموعه n عضوی خروجی برسیم. اساس کار بر این است که ما در ابتدا از تعدادی داده و مواد خام موجود استفاده کرده و شبکه را با آنها آموزش می دهیم. داده های ما، یک دسته زوج شامل مجموعه ورودی و خروجی است که معمولاً از محاسبه یا از طریق تجربه و آزمایش بدست می آید. آموزش شبکه، یعنی دستیابی به شبکه و مشخصات آن، به نحوی که بتواند نگاشت مزبور را بین هر یک از داده های ورودی و داده خروجی مربوطه آن برقرار کند. این شبکه، پس از آموزش دیدن، می تواند به صورت ابزاری عمل کند که می تواند یک نگاشت را از هر ورودی جدید معرفی شده به شبکه برقرار کرده و از این طریق به خروجی نظیر آن، که همان جواب مسئله ما است، برسد. به عبارت دیگر، در اینجا نه با یک مدل ریاضی تحلیلی، بلکه با یک مدل ریاضی عددی مبتنی بر تجربیات قبلی سرو کار داریم.ترکیب مفاهیم شبکه های عصبی با تئوری اتوماتان، شبکه عصبی با نرخ یادگیری متغیر را شکل می دهد. در شبکه انتشار برگشتی معمولی به علت سرعت پایین آن آموزش دادن شبکه مشکل و احتیاج به زمان بیشتری دارد. با توجه به اینکه نرخ یادگیری در فرآیند آموزش نقش بسیار مهمی را بازی می کند، لذا انتخاب درست این مساله بسیار مهم است. بدلیل حساسیت نرخ یادگیری در این تحقیق از روشی جدید به نام نرخ یادگیری تطبیقی استفاده شده است. با توجه به اینکه بزرگ بودن نرخ یادگیری سبب ناپایداری شبکه و کوچک بودن آن سبب تنبلی شبکه می شود پس تعیین نرخ یادگیری بهینه از اهمیت زیادی برخوردار است و در این تحقیق برای مثالهای مختلف روند تغییرات نرخ یادگیری بررسی شده است. در این تحقیق همچنین برای جبران نقیصه ناپایداری شبکه ها از الگوریتم یادگیر اتوماتان بعنوان ناظر شبکه عصبی استفاده شده و به اهمیت و نقش آن در تربیت شبکه ها پرداخته شده است.

down

در این پایان نامه یک مدل ریاضی جهت تحلیل اتصالات چسبی در سازه های کامپوزیتی ارائه شده است. قطعات مورد اتصال، لایه های ارتوتروپیکی می باشند که از تئوری کلاسیک لایه ها پیروی می نمایند و می توانند دارای چیدمانی متقارن و یا نامتقارن از الیافها باشند. لایه های چسب موادی همگن و ایزوتروپیک می باشند که به دو روش مدل سازی می شوند. در روش اول لایه های چسب به صورت فنرهای خطی گسترده و پیوسته "کششی/فشاری" و "برشی" مدل سازی می شوند. در روش دوم لایه های چسب به صورت فنرهای غیرخطی گسترده و پیوسته "کششی/فشاری" و "برشی" مدل سازی می شوند.

خلاصه پایان نامه:

 امروزه سازه های فضاکار بعنوان یکی از شناخته شده ترین نوع سازه ها، به کرات جهت پوشش فضاهای باز همچون سالنهای ورزشی و اجتماعات، سینماها، استادیومها و ... بکار برده می شوند. در این میان گنبدهای مهار شده به جهت زیبایی فراوان و رفتار مناسب در برابر انواع بارهای وارده مورد توجه مهندسین عمران و نیز مهندسین معمار قرار گرفته اند.
 

پدیده روانگرائی از جمله مواردی است که بر اثر عوامل لرزه ای امکان بروز آن در یک توده ماسه ای اشباع وجود دارد. در اینگونه مناطق به منظور جلوگیری از آسیب های احتمالی به مستحدثات موجود، ارزیابی پتانسیل روانگرائی ضروری به نظر می رسد. بسته به گستره منطقه طرح جهت کسب اطلاعات، نیاز به حفر چند گمانه و انجام آزمایشات متعددی می باشد که هر یک مستلزم صرف زمان و هزینه های بسیاری است. بنابراین پیش بینی روانگرائی با استفاده از مجموعه اطلاعات موجود توسط شبکه عصبی، باعث کاهش در هزینه ها و برنامه ریزی صحیح در شناخت ساختگاه مناسب خواهد شد.

ارزیابی پتانسیل روانگرایی در خاک ها با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی

خلاصه پایان نامه:

 مقاومت بتن به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای لازم برای طراحی، به عوامل بسیار زیادی از قبیل طرح اختلاط بتن،جنس مواد تشکیل دهنده بتن، شرایط آزمایشگاهی، مهارت های فرد آزمایش کننده، خطاهای آزمایشگاهی و ... بستگی دارد. از آنجا که بسیاری از این عوامل نامعلوم بوده و نمی توان به فرمولاسیون خاص و نسبتاً دقیقی برای مقاومت بتن دست یافت، لذا بکار بردن روشی که ورای فرمول های معمول ریاضی بتواند تا حد قابل قبولی مقاومت بتن را پیش بینی کند، حائز اهمیت خواهد بود. امروزه استفاده از شبکه های عصبی که الهام گرفته از رفتار مغز و نرون های عصبی است در مسائلی که ماهیتاً دارای مجهولات زیادی بوده و در مواردی دسترسی به حل آنها ناممکن می نماید، رو به افزایش است. در بخش اول این تحقیق با در دست داشتن نتایج تعداد بسیار زیادی نمونه آزمایشگاهی (شامل درصدهای اجزاء تشکیل دهنده نمونه و مقاومت نمونه موردنظر)، یک شبکه عصبی سه لایه، با الگوریتم آموزش پس انتشار خطا و با استفاده از توابع انتقال سیگموئید و خطی در لایه های میانی و خروجی، آموزش داده خواهد شد. پس از آزمایش، شبکه این قابلیت را خواهد داشت که با داشتن اوزان اجزاء تشکیل دهنده یک مترمکعب بتن، مقاومت فشاری آن را پیش بینی کند.

در بخش دوم این تحقیق با استفاده از الگوریتمهای ژنتیک در یک فضای چند بعدی که هر بعد آن یکی از اجزاء تشکیل دهنده بتن با مقاومت بالا می باشد، به جستجو می پردازیم تا به نقطه موردنظر که دارای مقاومت پیشینه خواهد بود برسیم. الگوریتم های ژنتیک، الگوریتم های جستجویی هستند که بر اساس سازوکار انتخاب طبیعی و ژنتیک طبیعی بنا نهاده شده اند. این الگوریتم ها مناسب ترین رشته ها را از میان اطلاعات تصادفی سازماندهی شده، با روش جستجوی انسانی انتخاب می کنند. در هر نسل یک گروه جدید رشته ها با استفاده از بهترین قسمتهای دنباله های قبلی و بخش جدید اتفاقی برای رسیدن به یک جواب مناسب بوجود می آید. هنگام پیشامدسازی، الگوریتم های وراثتی عمل پیشامدسازی ساده را نمی پیمایند، بلکه آنها داده های پیشین را با تفکر انتخاب نقاط جستجوی جدید برای رسیدن به پیشرفت موردنظر، توام می کنند. تابع برازش مورد استفاده در الگوریتم ژنتیک بکار رفته در این تحقیق، شبکه عصبی سه لایه ای است که دارای یک نرون در لایه خروجی و ده نرون در هر یک از دو لایه پنهان میانی بوده و با استفاده از الگوریتم آموزش پس انتشار خطا، در بخش اول تحقیق آموزش داده شده است.

 

down

رواناب جاری شده در رودخانه ها از مهمترین عوامل طراحی سازه های هیدرولیکی به حساب می آید. حجم آورد رودخانه به پشت سدها و بندها، رسوب انتقال یافته در رودخانه ها، طراحی سرریزها، طراحی کانالهای انحراف آب و غیره از مواردی هستند که در طراحی آنها رواناب نقش مهمی دارد.

بدست آوردن رواناب ناشی از بارندگی حوزه ها از پیچیدگی بسیار زیادی برخوردار است. عوامل گوناگونی در جواب حوزه دخیل هستند بطوریکه نمی توان کلیه عوامل را در مدلسازی وارد کرد. یکی از بهترین راهها جهت مدلسازی باران- رواناب حوزه ها استفاده از مدل های جعبه سیاه می باشد. این مدلها می توانند بدون در نظر گرفتن عوامل موثر بر پیدایش رواناب ارتباط ورودی باران با خروجی رواناب را با استفاده از آمار گذشته پیدا کنند.

زمین لغزش، سیل زلزله، آتشفشان و ... از جمله بلایای طبیعی به شمار می رود که هر ساله خسارت جانی و مالی فراوانی را به همراه دارند. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوِژی، زمینه های مناسبی برای شناخت و کاهش این خطرات طبیعی فراهم شده است. ولی به دلیل رشد بی رویه جمعیت و در نتیجه افزایش تراکم جمعیت و تعرض به طبیعت لزوم استفاده صحیح از زمین هر چه بیشتر احساس می شود. وقوع زمین لغزش در حوضه های البرز شمالی بدلیل تبدیل اراضی جنگلی به زمین های زراعی و جاده سازی در حال افزایش است. لزوم بررسی و تحقیق در خصوص این پدیده، پهنه بندی خطر زمین لغزش و همچنین شناسایی مناطق حساس برای پیشگیری و یا دوری جستن از خسارات ناشی از آن به خوبی احساس می شود.

پهنه بندی خطر زمین لغزش با استفاده از GIS در حوضه آبخیز تجن

مجموعه مقالات هشتمین همایش بین المللی موتورهای درون سوز و نفت

 

یک قرن و نیم است که موتورهای درونسوز همراه تمدن بشری است: در مکانهایی چراغ آن را روشن نگهداشته، در خشکی و دریا و هوا، ترابری را متحول کرده است، و در صنعت سر منشأ خدمات بی بدیلی شده است. اما در همان حال به دلیل وابستگی بسیار تنگاتنگی که موتور درونسوز با سوختهای سنگواره ای (نفتی) پیدا کرده، بار عظیمی از آلودگی هوا را، بویژه، با خود به دوش می کشد. با توجه به این که مزایای آن خدمات را نمی توان رها کرد و ضمناً از آثار نگران کنندۀ آلودگی هوا نیز نمی توان چشم پوشید، کار متخصصان موتور حساستر و دشوارتر می شود:تحقیق دربارۀ احتراق و بهبود بازده آن و اصلاح فرآیندهای سه گانۀ مقدم بر آن و همزمان با آن و پس از آن، در سرلوحۀ اقدامات اساسی قرار دارد.با علم به این که دسترسی به احتراق کامل جنبۀ آرمانی دارد، توجه به واکنشگرها برای جبران نواقص ناگزیر احتراق کاملاً ضروری است.ساماندهی کاربردها به منظور کاهش اتلافات و تقویت بازیافت انرژی و بهره برداری هرچه منطقی تر از موتورهای درونسوز با استفاده از چشم انداز روشنی که مدیریت هوشمند برای ما باز کرده است، دیگر فقط آینده نگری محسوب نمی شود

خلاصه پایان نامه:

تیرهای لانه زنبوری کاربردهای زیادی در سازه های فولادی دارد از جمله در ساختمانها به عنوان شاهتیرهای سازه و در ساخت سوله ها به صورت قاب صلب و ... می توان استفاده نمود. در پژوهش حاضر تحقیق بر روی تیرهای لانه زنبوری غیر منشوری که در طول تیر دارای ارتفاعی متغیر می باشد صورت گرفته است. در مورد تیرهای لانه زنبوری غیر منشوری به علت تغییرات ارتفاع در طول تیر و وجود سوراخ و تغییر ابعاد قسمت T شکل فوقانی و تحتانی سوراخ، رفتار اینگونه تیرها کاملاً مشخص نیست. با توجه به اینکه اغلب محدودیتهای طراحی در تیرهای با مقاطع نورد شده و لانه زنبوری مربوط به مقوله کمانشهای موضعی است، ممکن است در یک عضو قبل از اینکه به ظرفیت مربوط به محدودیتهای کمانش موضعی و ظرفیت نهایی مقطع برسد به صورت جانبی- پیچشی کمانش نموده و منهدم شود.

جهت شناسایی رفتار اینگونه تیرها در مقابل ناپایداری کمانش جانبی پیچشی به صورت آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مورد 13 نمونه با طولهای مختلف از مهار جانبی بال فشاری در دو گروه A و B مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی تجربی کمانش جانبی- پیچشی تیرهای لانه زنبوری غیر منشوری

 

خلاصه پایان نامه:

 یکی از روشهای رایج امروزی برای مقاوم سازی قاب های بتنی برای تحمل بارهای جانبی استفاده از بادبند فلزی می باشد. این روش علاوه بر اینکه باعث افزایش مقاومت و سختی جانبی قاب می شود، حرکت جانبی قاب بتنی و تغییر مکان نسبی طبقات را محدود می کند.

در این پژوهش هدف بررسی رفتار غیرخطی قاب های بتن مسلح با بادبند فلزی است و برای این منظور از نرم افزار غیرخطی DRAIN-3DX استفاده شده است. به کمک قاب های نمونه 1 تا 20 طبقه برای مقاومت های مختلف بادبندی، اثر این بادبندهای فلزی در قاب بتنی بررسی گشته است.

بررسی رفتار غیرخطی قاب بتنی با بادبند فلزی برای تحمل بارهای جانبی

خلاصه پایان نامه:

 در دهه گذشته، مسئله ضریب رفتار ساختمان ها و عوامل موثر بر آن زمینه فعالیت محققین بسیاری در سراسر دنیا بوده است. چند روش مختلف جهت محاسبه این ضریب ابداع و ارائه شده و بررسی هائی نیز در زمینه تاثیر عوامل گوناگون بر مقدار آن به عمل آمده است. اما تاکنون کمتر پژوهشی در زمینه مدل سازی تاثیر تغییرات درجه نامعینی سازه و اضافه مقاومت اعضا بروی ضریب رفتار ساختمان ها انجام گرفته است.

خلاصه پایان نامه:

 تحلیل و طراحی سازه های مشبک، معمولاً با فرض عملکرد رفتاری اتصالات بصورت صلب یا مفصلی ساده می شود. با اینحال رفتار واقعی اتصالات بر هیچ یک از این دو محدوده رفتاری منطبق نمی باشد رفتار واقعی اغلب اتصالات در عمل در جایی بین دو حالت فوق الذکر می افتد و رفتار حاصله به عملکرد رفتاری نیمه صلب موسوم می باشد. عموماً از دو روش اصلی برای در نظر گرفتن انعطاف پذیری اتصالات در تحلیل سازه ها بروش سختی استفاده می شود.

•           در روش اول، ماتریسهای سختی اعضا چنان اصلاح می شوند که اثر نیمه صلبیتی اتصالات در دو انتهای آنها لحاظ شود.

•           در روش دوم فرض می شود که اتصال نیمه صلب بوسیله تعدادی فنر جایگزین می شود، بطوریکه این فنرها بصورت المانهایی مستقل از هم رفتار می کنند.

 

مدلسازی و تحلیل دینامیکی سازه های فضاکار با سیستم اتصال نیمه صلب گویسان MERO

خلاصه پایان نامه:

 ساختمانهای بتن آرمه که قبل از سالهای دهه 1970 در ایران طراحی شده اند اکثراً برای بارهای ثقلی طراحی شده و دارای مقاومت لرزه ای لازم نیستند، این قابها علاوه بر مقاومت لرزه ای کم، دارای جزئیات اجرایی ضعیف هستند. بنابراین هر نوع طرح تقویت باید با در نظر گرفتن ضعفهای موجود در سازه انجام شود.

دانلود پایان نامه مطالعه آسیب پذیری و تقویت ساختمانهای بتنی با قاب خمشی در برابر زلزله

خلاصه پایان نامه:

 در این پایان نامه اثر اندازه المان در تحلیل المان محدود غیرخطی دیوارهای بتنی مسلح، تحت بارهای تدریجی افزایشی، مورد مطالعه قرار گرفته است. اثر اندازه المان بر روی جنبه های مختلف رفتاری دیوارهای برشی بتنی مسلح از جمله نمودار بار- جابجایی، بار- کرنش، الگوی ترک و ظرفیت باربری مورد بررسی واقع شده و نتایج تحلیلی بدست آمده با نتایج تجربی موجود مقایسه گردیده است.
 

خلاصه پایان نامه:

بازوهای مکانیکی صنعتی، سنگین ساخته می شوند تا دقت گیره آن بالا رود. این سنگینی سبب افزایش انرژی مصرفی و محدودیت سرعت بازوهای مکانیکی می گردد. بازوهای مکانیکی سبک وزن انرژی کمتری نیاز دارند و می توانند سریعتر حرکت کنند، اما بواسطه انعطاف پذیری، کنترل حرکت آنها خیلی مشکل است. مواد مرکب در مقایسه با مواد عادی نسبت سختی به جرم بیشتری دارند.

در این تحقیق یک حالت کلی از بازوی مکانیکی از لحاظ ماده، نوع اتصالات و حرکت آن در نظر گرفته شده است. این بازوی مکانیکی دارای سه بازو با اتصالات دورانی و کشویی می باشد، به نحوی که گیره آن در فضای سه بعدی حرکت کند. دو بازوی آن صلب و بازوی سوم که دارای حرکت کشویی می باشد، از ماده مرکب گرافیت- اپوکسی (Graphite/Epoxy) می باشد که از چهار لایه تشکیل شده است. این ماده مرکب ارتوتروپیک و از نوع Cross-ply می باشد.

آنالیز دینامیکی یک بازوی انعطاف پذیر کامپوزیتی سه بعدی با اتصالات چرخشی- منشوری

خلاصه پایان نامه:

 استفاده از بادبند فلزی در سازه های بتنی به خاطر اجرای آسان، اقتصادی بودن و ایجاد نورگیر در دهانه های بادبندی شده نسبت به دهانه های دارای دیوار برشی و مقاوم کردن ساختمانهای بتنی ضعیف موجود در برابر زلزله، در چند دهه اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته و تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است.

اصولاً قابهای خمشی شکل پذیری مناسبی را از خود نشان می دهند اما سختی محدودی دارند از طرف دیگر قاب بادبندی شده با بادبند ضربدری (X-Brace) سختی قابل ملاحظه ای دارد اما شکل پذیری آن محدود است. به منظور برطرف کردن نقص هایی که در سیستم قاب خمشی و بادبند شده ضربدری وجود دارد ایده استفاده از سیستم قاب بتنی بادبندی شده با مهاربند ضربدری که دارای ستونهای قوی و تیر ضعیف (فلسفه ستون قوی- تیر ضعیف) می باشد در این پژوهش مدنظر قرار گرفته است تا بتوان از این طریق به شکل پذیری و سختی موردنظر در سازه دست یافت که در واقع شکل پذیری قاب بر اساس ایجاد مفصل پلاستیک در تیرها تامین می گردد.

دانلود پایان نامه بررسی تجربی استفاده توام از بادبند فلزی و قاب بتنی شکل پذیر

 

 ورقها و تیرهای مرکب لایه لایه به دلیل دارا بودن مقاومت بالا و وزن کم، بطور روزافزون در صنایع هوافضا، اتومبیل سازی و دیگر صنایع مهندسی استفاده می شوند. بهبود دقت و شایستگی تحلیل پایداری چنین سازه هائی توجه بسیاری از مهندسین و محققین را به خود جلب کرده است. امروزه روش اجزاء محدود بعنوان قدرتمندترین و متنوع ترین روش برای تحلیل سازه ها، شناخته شده است. اما برای بسیاری از سازه هائی که از نظر هندسی و شرایط مرزی ساده هستند، تحلیل اجزاء محدود مستلزم صرف وقت و هزینه زیاد است. این مساله به خصوص برای مسائل مقدار مشخصه تحلیل ارتعاش و پایداری صادق است. به عنوان یک راه حل، روش نوار محدود توسعه یافته است که در ضمن اینکه تلاش کامپیوتری را کاهش می دهد، تنوع روش اجزاء محدود را نیز داراست. انواع روشهای نوار محدود عبارتند از: روش نوار محدود معمولی، روش نوار محدود مختلط و روش نوار اسپلاین. هر یک از این روشها معایب و محاسنی دارند که با توجه به مساله موردنظر، بهتر است از یکی از این روشها استفاده نمود.

بررسی پایداری ورقهای ضخیم لایه لایه با استفاده از روشهای نوار محدود معمولی و مختلط

 در این پایانامه،سیستمهای سازه ای مطروحه در آیین نامه طرح ساختمانهای مقاوم در برابر زلزله ایران (آیین نامه 2800) مورد بررسی قرار گرفته و به لحاظ اقتصادی با هم مقایسه می شوند. در این بررسی تنها ساختمانهای بتن آرمه موردنظر می باشند.

سیستمهای سازه ای مورد بررسی عبارتند از:1- سیستم سازه ای قاب فضائی خمشی 2- سیستم سازه ای قاب فضائی ساده با دیوار برشی 3- سیستم سازه ای مختلط قاب خمشی و دیوار برشی، که برای هر سیستم سازه ای سه ساختمان با تعداد طبقات 5، 10 و 20 طبقه مطابق ضوابط آیین نامه طراحی شده و بر اساس فهرست بها و بخشنامه های سازمان برنامه و بودجه برآورد اقتصادی می گردند.

 

بررسی سیستمهای سازه ای آئین نامه 2800 به لحاظ اقتصادی (برای ساختمانهای بتن آرمه)

 

خلاصه پایان نامه:
 ساخت اسکلت فولادی به روش سنتی که اکنون در ایران رواج دارد به علت عدم مهارت کافی جوشکاران، عدم مونتاژ صحیح قطعات فولادی در حین ساخت و عدم رعایت جزییات طرح سازه از دید مهندسی قابل قبول نمی باشد.

یکی از راه حلهای مشکلات فوق ساخت قطعات فولادی در کارگاههای مجهز و حمل قطعات به محل نصب آنها (پای کار) می باشد. با ساخت قطعات در این کارگاهها، می توان سازندگان را به رعایت اصول کار با مصالح فولادی، استفاده از جوشکاران مورد تایید و رعایت مشخصات طرح تشویق نمود. قطعات فولادی ساخته شده به روش صنعتی، به علت دقت اندازه ها، در هنگام نصب نیز مشکلات به مراتب کمتری خواهند داشت و در زمان و هزینه پروژه صرفه جویی می شود.

 

اجرای صنعتی سازه های فولادی

 

خلاصه پایان نامه:

 سقفهای مرکب با بتن سبک در مقایسه با سقفهای مشابه، سبکتر بوده و نقش دیافراگمی خوبی دارند،طرح ترکیب فولاد با مقطع کلاهی (Hat Section) و بتن سبک (لیکابتن) می تواند گامی در جهت سبک سازی ساختمانها محسوب شود.

بطور کلی این پروژه شامل آزمایش بروی سه نمونه سقف مرکب به ابعاد 17×250×100 سانتیمتر با استفاده از نیمرخهای کلاهی صفحات فولادی و بتن سبک بوده، که سقفهای مذکور به صورت دو سر ساده با بارگذاری دو نقطه ای متقارن مورد آزمایش قرار گرفته اند.

 

 

بررسی آزمایشگاهی کاربرد بتن سبک در دالهای مرکب با نیمرخ کلاهی

 

 
خلاصه پایان نامه:

در طراحی بر اساس عملکرد استفاده از شاخصهای خسارت بصورت نسبت تغییر مکانهای نسبی قاب، روش موثری در برآورد خسارت احتمالی ناشی از زلزله می باشد. با توجه به موجود نبودن این شاخص برای قابهای خورجینی، در این مطالعه ابتدا دو تراز عملکرد ایمنی جانی و آستانه فروریزش تعریف می شوند و بر اساس این تعاریف و با استفاده از تحلیل استاتیکی غیرخطی (پوش اور) قابهای 4، 6 و 8 طبقه، معیارهای خرابی قاب خورجینی بر اساس تغییر مکان نسبی ارائه خواهد شد.

ارائه کمی مرزهای سطوح مختلف عملکرد لرزه ای برای قابهای خورجینی با استفاده از تحلیل استاتیکی غیرخطی

 

 
خلاصه پایان نامه:
 مشاهدات صورت گرفته از مخازن LPG آسیب دیده در اثر زلزله های گذشته نشان می دهد که بیشتر آسیب های وارده به اجزای الحاقی نظیر لوله ها، فلنجها و نیز فونداسیون این مخازن بوده است. معمولاً سازندگان این گروه مخازن آنها را به صورت طرح و اجراء برای سیستمهای پالایشگاهی و پتروشیمی انجام می دهند. به همین دلیل بررسی این مخازن از اهمیت خاصی برخوردار است. مخزن کروی LPG به شکل کره فولادی به قطر 10 تا 25 متر بوده و معمولا بر روی یک سازه تکیه گاهی قرار می گیرد. سازه کلی متقارن می باشد سازه تکیه گاهی شامل ستونها و مهاربندی می باشد. فونداسیون این نوع مخازن بصورت حلقوی (با توجه به شکل ستونها)، بصورت تیر شعاعی (حلقوی) قرار گرفته روی تعدادی شمع می باشد.

 

خلاصه پایان نامه:
 آیین نامه های رایج،از نظر پیش بینی عملکرد سازه ها در برابر زلزله، ضعیف هستند در چند سال اخیر، روش طراحی بر اساس عملکرد مورد توجه پژوهشگران و آیین نامه های جدید قرار گرفته است. هدف از طراحی بر اساس عملکرد این است که بتوان سازه ای ساخت که عملکرد آن در مقابل زلزله های مشخص قابل پیش بینی باشد.در زمینه روش طراحی بر اساس عملکرد تاکنون تحقیقات فراوانی صورت گرفته است، اما در این تحقیق سعی بر آن است که از دیدگاه روش طراحی بر اساس عملکرد ساختمانهای بتنی نامتقارن را مورد مطالعه قرار گیرد، برای این منظور پنج ساختمان پنج طبقه بتنی (اکثر سازه های در حال ساخت در شهر تهران پنج طبقه هستند) با سیستم قاب خمشی و دیوار برشی در حالت متقارن و نامتقارن با خروج از مرکزیتهای مختلف را مورد بررسی قرار داده شده است. در ابتدا سازه های موردنظر بر اساس آیین نامه های رایج، استاندارد 2800 و آیین نامه بتن ایران (آبا) تحلیل و طراحی شده است.

بمنظور ارزیابی عملکرد لرزه ای سازه ها، از روشهای تحلیل غیرخطی استفاده شده است. در تحلیلهای استاتیکی غیرخطی مقایسه هایی بین منحنی ظرفیت سازه ها و منحنی نیاز لرزه ای موردنظر آیین نامه طرح 2800 (با احتمال وقوع 10% در 50 سال (سطح خطر یک) می باشد) صورت گرفت، برای این منظور از روش طیف ظرفیت معرفی شده در آیین نامه ATC-40 استفاده شده است. در تحلیلهای دینامیکی غیرخطی نیز از سه شتاب نگاشت که با طیف طرح استاندارد 2800 مقیاس گردیده اند استفاده شده است. با توجه به نتایج بدست آمده و با مقایسه نتایج تحلیلهای استاتیکی غیرخطی با نتایج تحلیلهای دینامیکی غیرخطی، در ساختمانهای با ارتفاع کم و متوسط، چنین به نظر می رسد که با استفاده از تحلیلهای استاتیکی غیرخطی، نتایج قابل قبولی بدست می آید.

بررسی لرزه ای ساختمانهای بتنی نامتقارن بر مبنای طراحی بر اساس عملکرد

 

خلاصه پایان نامه:
 با بررسی زمین لرزه های سده نوزدهم و بیستم و همچنین نقشه ی پهنه بندی شهر قزوین و قرار گرفتن گسلهای بنیادی و لرزه زا مانند گسله ی شمال قزوین، ایپک، قشلاق، الموترود، شاهرود، تالقان و اشتهارد بیانگر این مطلب می باشند که قزوین در منطقه لرزه خیز با خطر نسبی بالا قرار دارد.

بسیاری از مدارس قزوین که قبل از تاسیس سازمان نوسازی بنا شده اند، سیستم مقاومی در برابر زلزله ندارند لذا نیاز است که این مدارس تقویت و مقاوم سازی شوند. در این نوشتار ابتدا به بررسی لرزه خیزی منطقه قزوین پرداخته شده و سپس رفتار سازه ها در برابر زلزله و سیستمهای مقاوم در برابر زمین لرزه بیان شده است. در ادامه معایب و نواقص ساختمانهای آموزشی موجود و روشهای تقویت این مدارس بیان شده است.

مقاوم سازی ساختمان های آموزشی (مدارس) موجود در قزوین در برابر زلزله

 

سپس مدارس موجود در قزوین از لحاظ سیستمهای ساختمانی دسته بندی شده و دستورالعمل های اجرائی کلی برای مقاوم سازی مدارس موجود بیان شده و ارزیابی اقتصادی برای تقویت این سازه ها انجام شده است. در پایان نمونه هایی از مدارس موجود که نیاز به تقویت داشتند، مقاوم سازی شده اند. برای آنالیز و طراحی ساختمانها از نرم افزار Sap 2000 استفاده شده است.

 

down

خلاصه پایان نامه:

 

 در این تحقیق ابتدا به تاریخچه استفاده از مواد کامپوزیت در صنعت هوا فضا اشاره ای گذرا شده است و سپس در فصل دوم پیرامون مواد ارتوتروپیک همگن و فرمولهای محاسباتی تنش و کرنش در لایه های این گونه مواد اشاره گشته است در ادامه فصل معیارهای گسیختگی و کمانش مورد بررسی قرار گرفته اند. در فصل سوم بهینه سازی با روش نقاط مرکزی بیان شده و در ادامه روش بهینه سازی تصادفی در فضای قابل قبول کاهنده ارائه گشته است.
فصل چهارم به توضیح نرم افزار نوشته شده در این تحقیق می پردازد و در انتها در فصل پنجم به حل چندین مثال و ارائه نتایج آنها و مقایسه نتایج با حل مقالات و کتب دیگر پرداخته ام.

خلاصه پایان نامه:

در این پایان نامه پیش تنیدگی سازه های فولادی با استفاده از کابلهای مستقیم بررسی می گردد. و شامل موارد زیر می باشد:

 

 

•        آنالیز سازه های پیش تنیده با روشهای مختلف؛

 

 

•        بررسی تاثیر پارامترهای مختلف کابل و تیر بر ظرفیت باربری تیرهای پیوسته؛

 

 

•        طراحی سازه های پیش تنیده؛

 

 

•        بررسی اقتصادی سازه های پیش تنیده؛

 

 

آنالیز تیرهای پیوسته پیش تنیده به چند روش انجام گرفته و نتایج حاصله با هم مقایسه شده اند این روشها شامل روش انرژی، روش نیرو، روش شیب و افت و استفاده از نرم افزار Sap90 و برنامه کامپیوتری به روش المانهای محدود (APB) می باشد. آنالیز قابها با سه روش شیب و افت، برنامه APB و نرم افزار Sap90 انجام می شود. همچنین آنالیز ورقهای پیش تنیده با روش انرژی و نرم افزار Sap90 انجام می گیرد.

 

پیش تنیدگی در ورقها، قابها و تیرهای پیوسته فولادی

 

 
خلاصه پایان نامه:
 بررسی و شناخت ویژگیهای شتابنگاشتهایی که در فاصله نزدیکی از گسل وقوع زلزله ثبت نی شوند (Near-Field Records)، یکی از مباحث مطرح در زمینه مهندسی زلزله می باشد. با توجه به تفاوتهایی که میان این دسته از شتابنگاشتها و آنهایی که در فاصله دورتری از محل وقوع ثبت می شوند (Far-Field Records) وجود دارد بررسی و مقایسه طیف پاسخ آنها در نسبتهای میرایی مختلف و در رفتارهای ارتجاعی و غیرارتجاعی ضروری است.
 

 

 
خلاصه پایان نامه:
 ساختمانهای بنائی موجود دارای ضعف در مقاومت برشی داخل صفحه و کمانش خارج از صفحه می باشند،به علاوه شکل پذیری مطلوبی ندارند. اینگونه ساختمانها در برابر نیروهای حاصل از زلزله به شدت آسیب پذیر می باشند و زندگی ساکنین آن را به خطر انداخته و زیان های مالی و جانی فراوانی پدید می آورند. رفتار ناهمگن المان بنائی باعث شده رفتارهای نامشخصی در این سیستم سازه ای بروز دهد، به گونه ای که نمی توان به طور قطعی رابطه تنش- کرنش واقعی برای المان بنائی- بدست آورد و از اینرو خطاهای فراوانی وارد نتایج حاصل از آنالیزهای کامپیوتری می گردد.

 

 
خلاصه پایان نامه:
 سیستم قاب مقاوم خمشی و سیستم قاب بادبندی هم مرکز، دو سیستمی هستند که به صورت گسترده در ساختمانهای مقاوم در برابر زلزله بکار برده می شوند. در حالیکه هیچ یک از این دو سیستم سازه ای نمی توانند نیازهای سختی و شکل پذیری را بطور همزمان تحت اثر زمین لرزه های بزرگ پاسخگو باشند.

در این تحقیق رفتار لرزه ای سیستم بادبند زانویی به عنوان یک راه حل پیشنهادی برای رفع این مشکل مورد بررسی قرار می گیرد. در این سیستم حداقل یک انتهای بادبند قطری به جای اتصال به محل برخورد تیر- ستون به عضو زانویی که بطور مایل مابین تیر و ستون قرار می گیرد وصل می شود. عضو قطری تامین کننده سختی سیستم است، در حالیکه شکل پذیری تحت اثر بارهای شدید جانبی از طریق جاری شدن خمشی عضو زانویی بدست می آید و عضو زانویی به عنوان یک فیوز شکل پذیر عمل کرده و مانع از کمانش عضو قطری می شود. در این تحقیق رفتار سیستم بادبند زانویی با ابعاد مختلف تحت اثر زلزله ال سنتر و با نرم افزار غیرخطی DRAIN-2DX مورد بررسی قرار می گیرد و روش کار به این ترتیب است که در سازه ها با ابعاد مختلف ضریب زلزله موثر را آنقدر تغییر داده تا سازه به حد نهایی شکل پذیری برسد. و با ضریب زلزله بدست آمده یک بار تحلیل غیرخطی و بار دیگر تحلیل خطی صورت می گیرد و از تقسیم برش پایه حاصل از تحلیل خطی به برش حاصل از تحلیل غیرخطی ظرفیت بادبندهای زانویی محاسبه می شود.

تاثیر ارتفاع بر ضریب رفتار قابهای با مهاربند زانویی

 


خلاصه پایان نامه:

  سازه ساختمان باید قادر به تحمل انواع مختلف نیروهای جانبی نظیر نیروهای ناشی از زلزله و باد باشد. از این رو، نوع و محل سخت کننده در جهات طولی و عرضی ساختمان باید طوری طراحی و تعبیه گردد که نیروهای جانبی اعمالی در تراز کف طبقات، را تحمل نموده و نهایتاً به پی انتقال دهد. برای تحمل نیروهای جانبی در سازه های ساختمان بلند از سیستمهای مختلفی مانند قابهای مهاربندی شده، قابهای صلب، قابهای میان پر، دیوارهای برشی، سازه های قاب- دیوار و انواع دیگر استفاده می شود. متداول ترین نوع سخت کننده جانبی در سازه های بلند دیوارهای برشی می باشند. در طراحی این نوع سازه ها، موقعیت قرارگیری دیوار برشی در پلان سهم بسزائی در میزان تحمل نیروهای افقی دارد. بهینه یابی موقعیت دیوار در پلان، نه تنها کاهش قابل توجه تغییر مکانها و لنگرهای دیوار و سایر عوامل سازه ای را بدنبال خواهد داشت، بلکه توزیع مطلوب برش در ارتفاع سازه را نیز نتیجه می دهد.

 

 

خلاصه پایان نامه:

 در این پایان نامه به حل عددی ورق دایره ای با سوراخ خارج از مرکز تحت بارهای استاتیکی، ارتعاش آزاد و پایداری با استفاده از روش ریتز پرداخته شده است. همچنین دو دسته فرمول بندی ورق ضخیم و نازک مورد توجه قرار گرفته اند.

در مرحله اول هندسه مساله با استفاده از نگاشتی یک به یک و معکوس پذیر به مساله تقارن مرکز تبدیل می شود. سپس درجات آزادی ورق با بکارگیری توابع شکل هرمیت در ورق نارک، توابع شکل لاگرانژ مناسب در ورق ضخیم و توابع فوریه در جهت محیطی درونیابی می گردند. در ادامه، با بکارگیری روش ریتز و اصل می نیمم کردن انرژی کل، روابط مربوط به آنالیز استاتیکی، ارتعاش آزاد و پایداری استخراج می شوند. در حل کمانشی ورق، با توجه به عدم توزیع یکنواخت تنش داخل سطح به علت وجود سوراخ، نیاز بهئ حل داخل سطح وجود دارد. در این راستا، حداقل قیود تکیه گاهی جهت آنالیز داخل سطح با بکارگیری روش ضرائب لاگرانژ اعمال می گردند. در حل ورق ضخیم نیز جهت کاهش اثر پدیده قفل شدگی برشی به عنوان عامل تاثیرگذار در همگرایی طی روند کاهش ضخامت، از روش انتگرال گیرایی انتخابی استفاده می شود.

دانلود پایان نامه حل عددی ورق دایره ای با سوراخ خارج از مرکز

خلاصه پایان نامه:

 طولانی شدن زمان نصب و عدم تحقق شرایط قابل پیش بینی و کنترل شده زمان بهره برداری می تواند مسئله خوردگی سازه های حساس و بحرانی نظیر پوشش فولادی محافظ یک سازه ایمنی در نواحی مجاور ساحل دریا و در آب و هوای مرطوب و بارانی تشدید نموده، بطوریکه حتی موجب کاهش عمر مفید بهره برداری گردد. بهمین دلیل بررسی ضایعات ناشی از خوردگی در طی وقفه طویل المدت در نصب سازه و پیش بینی ضایعات ناشی از خوردگی در طی دوره بهره برداری از اهمیت زیادی برخودار است.
 

خلاصه پایان نامه:

 هدف این تحقیق، بهینه کردن سازه های فولادی تحت اثر نیروهای دینامیکی دقیق لحظه به لحظه زلزله های حادث شده با استفاده از مقاطع قابل دسترس می باشد. برای دستیابی به حل بهینه گسسته، ابتدا مسئله باید بصورت پیوسته حل گردد. در هر دو مرحله بهینه سازی پیوسته و گسسته، با استفاده از روش تابع جریمه، مسئله بهینه سازی مقید به یک رشته مسائل کمینه سازی غیر مقید تبدیل می شود. برای حل پیوسته از روش تابع جریمه داخل تعمیم یافته خطی و برای حل گسسته از یک تابع جریمه نمایی جدید استفاده می شود و نتایج با یک تابع چند جمله ای مقایسه می شود.

نیروهای دینامیکی لحظه به لحظه ناشی از هر زلزله با استفاده از روش انتگرال دیوهامل محاسبه می شود.

 

 

در طراحی بهینه قابها از مقاطع استاندارد، مساحت مقطع بعنوان متغیر طراحی برای هر عضو در نظر گرفته می شود و سایر مشخصات مقطع با روش اسپلاین مکعبی، بر حسب سطح مقطع محاسبه می شود.

 

 طرح بهینه سازه های فولادی تحت نیروی زلزله با متغیرهای گسسته

 

خلاصه پایان نامه:

 سازه های فضا کار گروهی از سازه ها می باشند که دارای رفتار مسلط سه بعدی بوده، معمولاً دارای فرم های بدیع مستوی یا منحنی در فضا هستند و با واحدهای حتی المقدور یکسان در الگویی تکرار شونده احداث می گردند. این سازه ها معمولاً درخور تولید صنعتی انبوه بوده و قیود فنی و اقتصادی را با تلفیق مناسبی از مفاهیم سازه ای، اصول ایمنی، دیدگاه های زیبا شناختی و قیود اقتصادی ارضاء می نمایند.

متداول ترین کاربرد سازه های فضاکار با تعریف فوق در ساخت پوشانه های ابنیه ای است که در آنها عملکرد ساختمان ایجاب می نماید که دارای دهانه های آزاد نسبتاً بزرگ در دو جهت مختلف باشند. بدیهی است این نوع از سازه های فضاکار در استادیوم های ورزشی، سالنهای اجتماعات، نمایشگاههای چند منظوره، مراکز فرهنگی- هنری، مصلی ها و مساجد، آشیانه های هواپیما، سالن های صنعتی، انبارهای وسیع و انواع ترمینال های مسافربری کاربرد فراوان دارند.

 

دانلود پایان نامه ارزیابی تاثیر حدس اولیه مقاطع در طراحی شبکه های دو لایه سازه های فضاکار